logo banner
25. apr 2008 16:52  

Dieselforbruget viser helt ude i hampen engang imellem?

Er der nogen af jer, som har oplevet at jeres km/l display viser nogle helt forkerte tal?

Min diesel swiffer gjorde det helt i starten. Jeg havde kun haft den et par dage, og lige pludselig gik mit snit fra 17km/l til 11,5km/l. . Jeg kørte så videre for at se, hvorfor den gjorde det, og ved 60km/t, viste den 12,5km/l. Ved 60km/t plejer displayet at viser 30km/l..

Når, men dagen efter dette skete, var alt normalt igen.. Displayet viste normale tal igen..

Men men.. idag, da jeg var på vej på arbejde, gjorde den sku det igen.. Kørte landevej, 80km/t, hvor den normal ligger på de 20-24km/l, viste den 12,5 på liter.. Selvom jeg slap speederen så meget, at hastigheden faldt rimelig drastig..

På et tidspunkt, da jeg havde foden helt fra speederen viste den stadig 12,5km/l, heldigvis kun i et halv minut eller lignende..

På vej hjem fra arbejde viste displayet dog helt normalt igen..

Hmm.. det lyder sku lidt underligt..

Nogen af jer, som har oplevet det, eller måske kan forklare det? Det kan ikke have noget at gøre med at motoren er kold, da jeg næsten har 30km på arbejde, og havde kørt rundt i byen inden jeg tog på arbejde..
Mr. Swift Le
1.3 DDIS GLA-aircon 5dørs årgang 2008

25. apr 2008 18:16  

1

Er det med øjeblikkeligt forbrug eller gennemsnit?
25. apr 2008 19:10  

2

Hej .

Jeg har oplevet det én gang i sidste uge , min er ca 1 måneder gammel . Slukkede bilen og startede den igen og så var den normal . Virkelig mystisk . Troede fandme motoren eller noget styring af brændstoffet ikke virkede smilie
25. apr 2008 23:01  

3

DB skrev:
Er det med øjeblikkeligt forbrug eller gennemsnit?


Begge dele.. altså det øjeblikkelig forbrug ligger konstant på 12-13 stk, mens det samme galdt gennemsnit..

ThaPrince skrev:
Hej .

Jeg har oplevet det én gang i sidste uge , min er ca 1 måneder gammel . Slukkede bilen og startede den igen og så var den normal . Virkelig mystisk . Troede fandme motoren eller noget styring af brændstoffet ikke virkede smilie


Ja, det var også lidt det jeg frygtede, men altså har lige kørt og den måler helt "korrekt" nu.. Det er bare sket to gange og har kun haft bilen i under en måned..

Men jeg satser på at det forsvinder lige så snart motoren er kørt til.. ellers tror jeg, at forhandleren skal ringes op..!
Mr. Swift Le
1.3 DDIS GLA-aircon 5dørs årgang 2008
15. maj 2008 07:14  

4

Hej,

Jeg har nu oplevet dette problem 2 gange(sidste gang her til morgen) på min swift som har kørt 1800KM.
Begge gange er det sket efter noget motorvejskørsel(med helt varm motor).
Jeg oplever følgende:
1) Forbrugsmåleren viser alt for højt forbrug.
2) Ujævn og forhøjet tomgang (1000rpm). Motoren "hopper" en smule i tomgang.
3) Jeg hører en svag "hyle" tone i bilen nærmest som en motor eller pumpe der kører med høj hastighed. Eller måske bare en pumpe/motor der kører hvor den burde være slukket.
4) Jeg syntes den mister noget motorkraft når problemet er der.

Da jeg stod ud af bilen for at smutte ind til bageren, lugtede bilen nærmest lidt brændt. Ihvertfald var der noget som var meget varmt som ikke skulle være det. Denne "brændte" lugt kom også ind i kabinen da jeg startede bilen igen(efter mit bagerbesøg). Men efter dette korte stop var alt normalt igen.....ingen hylen, normal tomgang og normalt dieselforbrug.
Nu er jeg ikke mekaniker men ved da lidt om biler. Så derfor kunne jeg godt mistænke brændstofpumpen ???? Eller noget styring af brændstofpumpen.
Er der nogle her i swiffer klubben der har et par gode råd ??

Tak for et godt og informativt forum......

Hilsen René
Swift 1,3 DDIS GL-A AirCon
15. maj 2008 08:35  

5

Er det ikk en L/Km måler der sidder ligesom i de gamle modeller ??
15. maj 2008 10:24  

6

Kunz skrev:
Er det ikk en L/Km måler der sidder ligesom i de gamle modeller ??


Jo den viser hvor mange liter den sluger pr. 100KM.
Swift 1,3 DDIS GL-A AirCon
15. maj 2008 11:26  

7

Hej Rlfakse

Jeg var lige ude ved forhandleren forleden for at få monteret min fartpilot.

Jeg tænkte, at mens jeg var derude, så kunne jeg lige så godt få spurgt om nogle ting..

Jeg klagede blandt andet over den "hyle" tone, du nævner.. Mekanikeren kørte derefter nogle ture med den, hvor efter han begyndte at kigge osv.. Efter 8 køreture, blev han enig med sig selv om, at det måske var to plader lige over batteriet, som måske gned sig op af hinanden engang i mellem.. Han sprøjtede herefter noget fedt eller lignende i det, og siden har jeg ikke hørt noget som helst fra hyle tonen eller andre mærkelige ting.

Måske er det den samme hyletone du oplever? skal ikke ku sige det, men min tone er væk.. smilie
Mr. Swift Le
1.3 DDIS GLA-aircon 5dørs årgang 2008
16. maj 2008 07:02  

8

wif skrev:
Hej Rlfakse

Jeg var lige ude ved forhandleren forleden for at få monteret min fartpilot.

Jeg tænkte, at mens jeg var derude, så kunne jeg lige så godt få spurgt om nogle ting..

Jeg klagede blandt andet over den "hyle" tone, du nævner.. Mekanikeren kørte derefter nogle ture med den, hvor efter han begyndte at kigge osv.. Efter 8 køreture, blev han enig med sig selv om, at det måske var to plader lige over batteriet, som måske gned sig op af hinanden engang i mellem.. Han sprøjtede herefter noget fedt eller lignende i det, og siden har jeg ikke hørt noget som helst fra hyle tonen eller andre mærkelige ting.

Måske er det den samme hyletone du oplever? skal ikke ku sige det, men min tone er væk.. smilie


Tjaa muligvis....det skal da lige tjekkes efter. Men den hyletone som jeg periodisk kan høre er der kun når jeg har problemet med dieselforbruget.
Iovrigt så har jeg tænkt på om bilen i forbindelse med dieselpartikelfilteret har en eller anden "renseproces" der kan forklare nogle af de ting jeg oplever når jeg har fejlen med dieselforbrugsmåleren.

Hilsen René
Swift 1,3 DDIS GL-A AirCon
16. maj 2008 12:02  

9

Partikelfilteret renser sig selv, såfremt det bliver varmt nok. Det eneste du skal gøre er bare at køre. Bliver filteret stoppet til (sker kun ved rigtig mange korte ture uden varm motor) så begynder en lampe og lyse, og så er det bare ud og køre en god lang tur, og lade bilen blive varm. Så brænder filteret selv alt skidtet af smilie
18. maj 2008 16:04  

10

Så skete det for mig en gang til.. At dieselforbruget viser nogle forhåbentlig helt forkerte tal..

Kørte igår, på landevejen med omkring 85k/t, hvor forbruget stod på 12-13 km/l over en længere periode.. Selvom jeg kørte med fartpilot.. Normalt ligger forbruget på 20-25 på landevej..

Da jeg så kigger på gennemsnitlig forbrug. ja så lå den sku også på 13km/l, selvom jeg kørte over 15km.. Hmm... Nu er det sku 3 gange det sker.. Men det forsvinder heldigvis hurtigt igen.. den viste rigtig nok her til morgen.. Tror jeg tager en snak med dem når jeg skal til service..
Mr. Swift Le
1.3 DDIS GLA-aircon 5dørs årgang 2008
18. maj 2008 21:58  

11

Hey,

det er simpelthen så sjovt. Jeg skulle selv lige til at oprette en tråd med emnet. Min DDIS gør det også!

Første gang jeg oplevede det, troede jeg, at jeg havde kørt med håndbremsen trukket - for da jeg stod ud af bilen, lugtede det brændt.

Men jeg tror vores biler skal gøre det. Fordi et eller andet renses ud - og det koster åbenbart motorkraft.

Hvis ikke, ja så er der en generel fejl på Diesel-modellen...

Hvad er næste skridt herfra? En af os kontakter en forhandler eller importøren?
Suzuki SWIFT 1,3 DDiS m. armlæn.
19. maj 2008 14:51  

12

Hehe, godt nok. smilie Nu er der et par stykker som har oplevet det, så der må vel være et eller andet.. enten som du siger, at det koster, at et eller andet skal renses eller noget.. Eller at det er en fejl..?

Hvis ikke jeg hører noget nyt om det, så tager jeg en snak med min pusher, når jeg skal til 15k service.. Det blir nok om 3-4 måneder trods alt..
Men hvis jeg oplever det flere gange inden for den nærmeste fremtid, så tror jeg vist, at jeg ringer derud..

Men hvad syns du tychsen.? Skal vi prøve at ringe til importøren måske? Ved "Tha Prince" også har oplevet det..
Mr. Swift Le
1.3 DDIS GLA-aircon 5dørs årgang 2008
19. maj 2008 14:58  

13

Som kommende ejer af en 1.3 DDiS bliver jeg lidt nervøs når jeg læser dette, så jeg undersøgte sagen lidt nærmere.

Det tyder på at det er når partikelfilteret renser sig selv dette sker. Prøv engang at læs denne tråd fra opelpower.dk

www.opelpower.dk/forum/viewtopic.php?p=306953
19. maj 2008 22:34  

14

Til svar 5 & 6 Diesel versionen og sikkert også andre nye versioner kan man få til at vise km/liter, det er noget med at trykke på knappen og dreje nøglen, det står i manualen.
smilie
20. maj 2008 16:30  

15

Så skete det for mig igen.. Uhh, det godt nok vildt så tit det sker.., tror jeg ska køre en laaang tur med den for at den lige kan køres til lidt.. har indenfor den sidste periode kørt meget bykørsel.. måske er det derfor..

Meen det er vistnok 4. gang på 2 dage den gør det...det burde ikke være tilfældet, for lampen til partikelfilteret burde lyse, hvis den rensede.. såh.. når, men jeg afventer og ser om nogen af jer oplever det noget oftere.. Uanset hvad skal dette dog tages op når jeg engang skal til service.. medmindre det blir meget værre, så ringer jeg sku derud..
Mr. Swift Le
1.3 DDIS GLA-aircon 5dørs årgang 2008
21. maj 2008 15:45  

16

Var til forhandleren i dag - (Bil Center Fyn) - skulle alligevel have lavet et stenslag.

De mener også, at det er partikkelfilteret. Men er ikke sikre.

De har hermed fået en mail med link til denne tråd. Jeg glæder mig til at høre fra dem og skal nok fortælle jer om resultater.
Suzuki SWIFT 1,3 DDiS m. armlæn.
21. maj 2008 15:51  

17

Min gør det også!

Den har gjort det tit og jeg blev helt urolig og ringede til min forhandler.
Han sagde: "det er sikkert bare partikelfilteret, som skal renses og det er fordi du kører meget korte ture"

Så blev jeg lidt hidsig for har næsten ikke kørt korte ture i den og det fik han at vide.. Så blev han helt stille og vidste ikke, hvad han skulle stille op. Partikelfiltret har nemlig et lys i instrumentet, som burde lyse hvis den skulle renses FORTALTE han mig.
Vi blev enige om, at hvis det gentog sig tit, så ville han tage en snak med importørene.. Syns det er utroligt, at bilen kun kan køre 10-11 km/l, hver gang dette sker.
Glæder mig til at høre om I andre får et andet svar fra jeres forhandlere.
Mvh.

Maj
3. aug 2008 10:42  

18

Er der nogen der har prøvet at ligge et øre til turboen mens dette står på? jeg tænker på om turboen kan være ekstra belastet når dette fortages.. Dette vil jo resultere i en hylende lyd og forhøjet forbrug.
4. aug 2008 15:40  

19

Den gør denogså hvis man fjerner sit partikkelfilter. det er et rense program som den kører når den ved at der er blevet kørt mange små ture uden at den bliver varm ordentlig og hvis man har kørt motorvej et stykke tid. det er skidt træls da bilen mister lidt kræfter og bruger en helvedes masse brændstof. den tøver ogse en smule i turboen når man acc op igennem gearne igen... har spurgt suzuki om de ikke kunne fjerne det program men nej.... øv øv
20. okt 2008 12:09  

20

Man skal helst ofte ud og køre nogle længre ture på 30min af gangen.
Der sker altid en forbrænding af soden i "Diesel Particulate Filter".
Det sker på flere måden:

1 Trin: Normal sod afbrænding, dette sker selv når udstødnings gassen bliver 605 grade under kørsel.

2 Trin: Tvungen sod afbrænding uden "DU" skal holden en fast fart. Motorstyringen tager automatisk over og laver en "post-injection" for at forbrænde soden. Motorstyringen forhøjer også tomgangen med mindst 100 omd. Dette vil ku ses på din brændstofforbrugs måler. Hvis du så slukker bilen inden den er færdig, vil den starte på det igen når den bliver 605 grader varm og det vil vare ca. 15-30 min. ( Det er derfor man helst skal køre nogle lange ture ind i mellem )

3 Trin: Tvungen sod afbrænding ( DPF lampen lyser ) hvor "DU" skal holden en fart på 75 Km/t eller lidt mere i 30min. Når processen er færdig slukker lampen..

4 Trin: Hvis trin 3 ikke hjælper første gang, skal du køre på suzuki værksted..
www.Christensen-Motorsport.dk
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio