logo banner
27. aug 2006 18:19  

Swift køb. 1,3 eller 1,5?

Hej Swift Klub!

Jeg er en meget potentiel swift køber, der i dag har været ude hos den lokale Suzuki forhandler, og få en køretur i både en 1,3 og en 1,5. Først fik jeg en tur i en 1,5 - En speciel jubilæums model med både aircon, nøglefri og Mp3 anlæg. Den kørte fint, men jeg må indrøme at jeg fandt den en smule bovlam, specielt i mellem accelerationerne. Den skulle godt nok have mange omdrejninger for at accelerere fra f.eks. 60 til 80.. Bagefter prøvede jeg så en helt standard 1,3. Det var noget helt andet!!! Den var meget friskere, mere sporty, og virkede meget mere som den "go kart" jeg havde forventet. Motoren larmede en ganske lille smule mere, men bestemt ikke noget generende.
Jeg er en smule forundret. Er der andre der har haft samme oplevelse, eller evt. kan forklare dette? Jeg har kørt flere 1,5 ere, da både min svoger og en kammerat har en, så det er ikke bare fordi den jeg prøvede var "underlig"

Det skal nævnes at begge biler havde kørt under 100 km.

Det burde jo være enkelt nok. Kunne jeg bedst li 1,3 eren, så burde jeg vel købe den? Problemet er at prisforskellen mellem en 1,5 og en 1,3 kun er 8000 kr. Og alle siger "køb dog 1,5 eren" !!!

Hvad siger i ??

Mvh. En forvirret Randrusianer smilie

28. aug 2006 07:18  

1

Jeg siger at rigtige Randrussianere kører 1,3 - 4x4 MUHUHUHAA
Jeg skal ikke gøre mig for klog på det motor halløj men mener at have læst at 1,5'eren først er hurtigere når den får nogle prygl i femte gear... Hvis jeg tager fejl bliver jeg sikkert rettet om lidt smilie

Jeg kan iøvrigt anbefale dig at køre til Auning hvis ikke det er der du allerede har fået en tur. Jeg Købte min egen swift hos Houlberg & Wittrup der og det er servide i top. Hvilket er mere end jeg kan sige om forhandleren på grenaavej som ikke engang ringede mig op som lovet.
Bare fordi de er bag dig er det ikke sikkert de har din ryg!
28. aug 2006 08:09  

2

Ja, jeg har bestemt overvejet at køre til Auning og kigge. Den pris RAF tilbød for min fine gamle Audi var nærmest fornærmende lav! Hrmpf! Men ellers har jeg nu OK erfaringer med RAF. Både min svoger og min kammerat købte deres Swift der, og er blevet behandlet upåklageligt.

Men en ting fatter jeg ikke med Houlberg og Wittrup. De annoncerer i øjeblikket med en Swift 1,3 GL-A til 172.990 !! Den har kørt 5000 km, og bevares, den er sænket og har det helt store skørte sæt og 17" fælge, men ellers er den original. Hvodden dælen er de kommet frem til den pris??? Det kan da godt være der er ekstra udstyr for 30K men alligevel..

Se den evt. her

www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=254300863&page=1
28. aug 2006 14:17  

3

Det lyder underligt at 1,5'eren skulle være mindre "frisk" end 1,3'eren... Havde du aircondition sat på fuld drøn?

Jeg har ikke prøvet jubilæumsmodellen (GLX'eren), men jeg synes da ikke at have hørt om, at den skulle være mindre "go cart-agtig".
Fiat Grande Punto MY08 "Rosso Ciliegia" - Den falske Swift!
28. aug 2006 18:53  

4

tror begge er lige gode. Men er rigtig glad for min 1,3 `er. Har ikke fortrudt et øjeblik at jeg tog den og sparede pengene - brugte dem så på gejl istedet for. Tror det er en smags sag. smilie
[Slettet bruger]
LeneD
29. aug 2006 08:15  

5

Jeg havde godt nok aircon på den sidste del af turen, men det ændrede nu ikke alverden. Det jeg fandt lidt underlig var at der først rigtig "skete noget" når den kom godt op over 4000 omdr. Den følelse havde jeg ikke på samme måde i 1,3 eren, jeg syntes den trak mere rent helt fra bunden..

/ARM
29. aug 2006 08:40  

6

Er selv indehaver af 1.5 GLX og har ikke prøvet 1.3. Jeg synes den er ganske kvik, men vil gerne give ARM ret. Man skal op på 4000 omdr. før der virkelig sker noget, men så rykker det faktisk også ganske pænt. Hvis man skal køre max. så skifter man gear ved 5200 for så lander den på 4000 omdr. ved næste gear og så rykker man fra land. Kan faktisk ikke mærke om jeg har A/C tændt eller ej, men derfor kan der jo godt være en lille forskel.
Swift 1,5 GLX jubilæumsmodel, aircon, 15" alu, keyless go
29. aug 2006 10:00  

7

Nu vover jeg mig ud i noget, jeg ikke er helt sikker på... Men jeg mener også at VVT'en gi'r 1,5'eren lidt mere spark ved omkring 3700 omdr., så det skal egentlig nok passe. 1,3'eren har jo ikke VVT, så den føles måske mere frisk ved lavere omdr. også.
Det synes jeg bare ikke, jeg tænkte over, da jeg prøvekørte dem. Men det er også ved at være ret lang tid siden efterhånden.
Fiat Grande Punto MY08 "Rosso Ciliegia" - Den falske Swift!
29. aug 2006 10:52  

8

Giver jonasbc ret. Holder man jævnt speedertryk mærker man ved ca. 3000 omdr. at der sker lidt og når den rammer 4000 så kan man både høre og mærke der sker noget. Nærmest lidt som om turboen slår til (lidt selvtillid har vi Swiffere-ejere vel). smilie
Swift 1,5 GLX jubilæumsmodel, aircon, 15" alu, keyless go
29. aug 2006 14:19  

10

Personligt synes jeg, at begge modeller har samme "problem" (eller "charme", om man vil), nemlig at de skal have lidt tæsk, før der sker noget. 1,5 har en smule mere bundtræk, men ikke så meget at forskellen er som nat og dag (synes jeg!)

4x4 modellen lider under differentialet, som stjæler en masse, hvilket er årsagen til at 4x4 er langsommere end 1,3.
31. aug 2006 22:33  

11

Jeg prøvekørte begge motorer og havede svært ved og mærke forskel.
At de er mere blide i de lave omdr. og først bliver Hidsig over de 4000 omdr. tiltaler mig faktisk for det tillader nemlig at man kan vælge en mere støgsvag og komfortable kørestil eller fyre den af og nyde motorens dejlige snerren før det røde felt mens man tager et sving med 60 km/t .. Sikke en køremaskine smilie
Den uden grydeske smilie
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio