logo banner
10. jan 2011 16:35  

Dæktryk om vinteren / sommeren

Pa nuvarende tidspunkt korer jeg med mine 3 og et halvt ar gamle helarsdæk fra Avon. Sammenlagt har bilen kort ca. 22000 km, og ca. 14-15000 af dem er med helarsdækkene. Jeg har dem avon dækkene pa mine 15" alu falger fra suzuki, og korer sadvanligt med 2,3 bar foran og 2,1 bar bagved. Lige nu er der meget sne her, og nogle situationer kan jeg have sma problemer ved at kore i nogle veje. Jeg har hort at det hjalper meget i sne at lade 0,2 bar ekstra i dækkene. Synes i at det ville vare fornuftigt at kore med 2,5 bar foran og 2,3 bagved nu om vinteren? Vil det lave en stor forskel i vejgrebet nu om vinteren?

Jeg har ogsa sommerdag pa 16" falger. Jeg overvejer derfor muligvis at kobe et nyt sat vinterdak. Er der nogle bestemte i vil anbefale? De ma gerne vare slidstarke, gode i sne/frosne veje, savel som ok pa en tor vej. De ma ogsa gerne vare ikke alt for dyre.

10. jan 2011 16:37  

1

Dette skulle have varet under dak og falger.
10. jan 2011 16:56  

2

Jeg kom lige nu i tanker om at mange anbefaler at skifte om pa bagdækkene og fordækkene fordi fordækkene slides hurtigere. Er dette tilradeligt? Jeg kunne tanke mig at jeg ville fa et bedre vejgrep med fordækkene nar jeg korer, og sarligt de gange hvor jeg star stille og skal kore afsted i en stejl bakke. Problemet kunne muligvis tankes at vare at jeg vil fa varre vejgreb med bagdækkene, og muligvis vil det oge om bremselangden.
Jeg sporger fordi jeg ikke har den store erfaring med dak osv.
10. jan 2011 17:36  

3

hvilken dimension kører du med om vinter og sommer?
Jeg kører med følgene tryk i mine:
Sommer/Yokohama S.Drive 205/40-17 = 2,8 bar
Vinter/Yokohama W.Drive 185/60-15 = 2,5 bar
Og det lige meget hvor gamle dæk er. De skal stadig have samme tryk på.
Kig evt. i din højre dørfals. der sidder et lille skilt med dæktryk. smilie
Suzuki Swift GT På: Swift Club Danmark & Bilgalleri.dk
10. jan 2011 17:48  

4

Pa min hojre dor?
Kan jeg ikke se hvad trykket skal vare pa mine dak?
10. jan 2011 23:26  

5

rettelse i din vestre dørfals / førerdøren smilie
Jo nogle dæk fabrikater har skrevet på dækkene hvad tryk de skal have men bestemt ikke alle smilie
Suzuki Swift GT På: Swift Club Danmark & Bilgalleri.dk
10. jan 2011 23:34  

6

Rettelse.. Det der står på dækket, er som regel maks trykket.. Det er ikk ret ofte der står det anbefalede tryk.. Det står tilgengæld i førerdøren..

Men umiddelbart vil jeg ikke mene det vil hjælpe at fylde ekstra luft i dækkene.. Jeg har altid hørt det omvendt, når der er sne..

Men kør altid med anbefalet tryk.. Og så køb nogle ordentlige vinterdæk.. smilie

Alpin A1 Kan anbefales..
11. jan 2011 12:13  

7

Kunz skrev:
Rettelse.. Det der står på dækket, er som regel maks trykket.. Det er ikk ret ofte der står det anbefalede tryk.. Det står tilgengæld i førerdøren..

Men umiddelbart vil jeg ikke mene det vil hjælpe at fylde ekstra luft i dækkene.. Jeg har altid hørt det omvendt, når der er sne..

Men kør altid med anbefalet tryk.. Og så køb nogle ordentlige vinterdæk.. smilie

Alpin A1 Kan anbefales..


præcis der står max trykket og det er også kun den dæk dimension bilen er født med som står angivet i dørfalsen.. så de store sommerdæk man har købt sig står ikke nævnt.
Suzuki Swift GT På: Swift Club Danmark & Bilgalleri.dk
11. jan 2011 15:24  

8

Vinterdæk har en rotationsretning som skal overholdes. Det er normalt at man skifter om på forreste og bagerste sæt dæk fra vinter til vinter, specielt på forhjulstrukne biler, da fordækkene slides klart hurtigst.
Mht. til tryk ville jeg hellere have for meget end for lidt. Lamellerne i dækkene spredes bedst når der er tryk på. Ved for lavt tryk falde lamellerne bare ind mod hinanden og griber ikke ordentligt i sneen/vejen.
Det var mit input, håber det kan bruges.
11. jan 2011 18:13  

9

Sundby skrev:
Vinterdæk har en rotationsretning som skal overholdes. Det er normalt at man skifter om på forreste og bagerste sæt dæk fra vinter til vinter, specielt på forhjulstrukne biler, da fordækkene slides klart hurtigst.
Mht. til tryk ville jeg hellere have for meget end for lidt. Lamellerne i dækkene spredes bedst når der er tryk på. Ved for lavt tryk falde lamellerne bare ind mod hinanden og griber ikke ordentligt i sneen/vejen.
Det var mit input, håber det kan bruges.


Men ved for meget tryk, for du også selve dæktrykket ind og ligge på midten af dækket, istedet for på hele dækkets trædeflade, og derved mindre vejgreb..

Og nej vinterdæk har ikke NØDVENDIGVIS rotationsretning.. Det har mine ikke..
12. jan 2011 09:27  

10

Kunz skrev:
Men ved for meget tryk, for du også selve dæktrykket ind og ligge på midten af dækket, istedet for på hele dækkets trædeflade, og derved mindre vejgreb..

Og nej vinterdæk har ikke NØDVENDIGVIS rotationsretning.. Det har mine ikke..


Jeg kører personligt med 2,4 bar for/2,2 bar bag på min, da jeg hellere vil have lidt for meget tryk end for lidt. Det giver også lidt spillerum, når nu trykket falder lidt i dækkene.

Mht. rotationsretning var jeg sikker på at vinterdæk er mere optimeret/specialiseret end sommerdæk og derfor har fast rotation, men åbenbart ikke. Man lærer noget hver dag smilie
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio