logo banner
18. okt 2006 00:13  

Afmontering af resonansdæmperkasse

Jeg har lavet en lille vejledning i ovenstående i mit galleri, til dem som har lyst til at prøve.

P.S: Guiden er lavet på en 1,3 - jeg tror det er lidt anderledes på en 1,5, men det kan dem som har gjort det på 1,5 jo lige bekræfte/afvise.

(Tilføjelse: Motsen skriver i tråden "LUFTFILTER", at det er det samme på en 1,5)

18. okt 2006 00:17  

1

Lyder satme najs... Glæder mig til imorgen, nok lidt for sent at gå ned og teste det nu smilie

Jesper
Silver Swift 1.5 5 dørs - Pirelli P Zero Nero 205-40-17 - Bellini GT 17" - Måtter - Sænket - Tonede Ruder - Tågelygter
18. okt 2006 12:53  

2

et lille spørgsmål fra en ikke teknikker.
hvad skulle det hjælpe at afmonterer resonansdæmperen???
1,5 GLX, 17" alu, 205/40R17, aircon, fartpilot, tonede ruder, komplet skørtesæt, hækspoiler, tågelygter, kastet i jorden, one-two pipe, som at køre gocart ;-)
18. okt 2006 13:05  

3

Så bliver din resonans ikke dæmpet..... smilie

Jeg går ud fra at det er et forsøg på at lave en discount-løsning på "udskiftning-af-luftfilter" området, altså slippe for at splitte bilen ad, for at få spændt et åbent filter på...

Ved at fjerne Resonansdæmperen ku' jeg forestille mig at der bliver åbnet op for lidt mere lyd, det kan dog ikke være det helt store, (eller hva...? her må den der har gjort det lige komme på knapperne og speak-up).
Desuden ku' jeg forestille mig, at det nok ikke gavner det helt store heller. Dette på baggrund af at den jo hiver luft ind fra åbningen i luftfilterkassen, istedet for lidt længere ude foran, ved venstre forlygte.
Da den hiver luften ind, direkte i filterkassen, hvilket jo er lige over motoren, det giver højst sansynligt en dejlig lind strøm af varm luft til motoren... Hvilket ikke ligefrem gavner på præstationerne... smilie

Jeg prøvede det på min gamle swift - fra 93 - den larmede ja, men benzinøkonomi'en blev ligeledes forringet betydeligt... så det blev hurtigt skruet på igen....

Mit foreslag - La' vær....
In Tha Hizzle 4 Shizzle My Nizzle!
18. okt 2006 15:31  

4

Det giver altså en dææææjlig lyd.. Mit ryger sQ ikk på igen lige nu og her..
I 2gear lyder d Skønt.. i de lave omdrejninger, og når den kommer op i 5 -6rpm.. igen dejlig lyd..
3gear, skal du op på omkring de 75 80kmt før den begynder at lyde dejlig igen..
Så jeg vil sige, det er værd at prøve.. Det er nem at smidepå igen..
Men fuck, man skulle da bruge rimelig mange powers på at hive kassen af.. satan i æet da..

Og bonus er at den ikk larmer hvis du kører alm. kørsel.. plus plus plus.. det er jo ingen brian bil, vel.. Min er ikk..

Jesper
Silver Swift 1.5 5 dørs - Pirelli P Zero Nero 205-40-17 - Bellini GT 17" - Måtter - Sænket - Tonede Ruder - Tågelygter
18. okt 2006 16:51  

5

Lolle127 skrev:
Da den hiver luften ind, direkte i filterkassen, hvilket jo er lige over motoren, det giver højst sansynligt en dejlig lind strøm af varm luft til motoren... Hvilket ikke ligefrem gavner på præstationerne... smilie

Jeg prøvede det på min gamle swift - fra 93 - den larmede ja, men benzinøkonomi'en blev ligeledes forringet betydeligt... så det blev hurtigt skruet på igen....

Mit foreslag - La' vær....


Lolle, helt ærligt tror jeg ikke problemet med varm luft er så stort. Den slange, som henter luft ude fra siden, henter ikke synderligt mere kold luft ind fra dén placering - så skulle den sidde længere nede i bunden af motorrummet. Din teori er for så vidt fornuftig nok, og det er muligt du har kunnet mærke det på præstationer og benzinøkonomi - jeg har ikke mærket den store forskel.
Men er man nervøs over problemet med varm luft, kan man jo påmontere en slange på filterkassen og føre den ned til lidt koldere regioner. Ved så ikke om det dræber lidt af lyden.

Ellers vil jeg sige, at Jespers beskrivelse af lyden passer meget godt!
18. okt 2006 18:26  

6

At pille kassen af gir næsten lige så høj brølen som et K&N filter, sætter man slangen på igen for at føre kold luft op til motoren så dæmper man igen lyden lidt da gummiet er ret godt til at dulme lydbølgerne.
18. okt 2006 18:52  

7

Yup, det lyder meget sandsynligt. Hvad kan man så bruge, hvis man gerne vil lave en "kold lufts-løsning"?
18. okt 2006 19:51  

8

hvis man monter et rør fra kassen og ned til bunden af bilen så det kan få noget luft, ville det så fjerne lyden? og ville det give lidt mere effekt hvis det koldt luft?
ved luftfilter ikke giver effekt kun lyd, men når der nu blev sagt det sænker effekten når der kom varm luft ind, hæver det så når det koldt luft?
18. okt 2006 20:02  

9

Det tror jeg vi skal have en Fysiker til at svare på Daniel.. lyder meget indviklet..
Men er nysgerrig på at høre svaret da..

Jesper
Silver Swift 1.5 5 dørs - Pirelli P Zero Nero 205-40-17 - Bellini GT 17" - Måtter - Sænket - Tonede Ruder - Tågelygter
18. okt 2006 20:02  

10

der er mere ilt partikler i kold luft i forhold til en varm luft. sige det på en anden måde så prøv træk vejre i sauna i forhold til udenfor....jeg ved ikke om den for flere HK men det mere optimalt for motor....en anden ting som virker på den samme måde er intercoler til turbo den køler luften få at få flere HK..
18. okt 2006 20:50  

11

det vel også derfor man smider et rør fra sin luftfiltertragt ned til et luftindtag.

så for at få det optimalt kan vi pille den boks af, og sætte et rør på ned til et hul med frisk koldt luft. det burde jo så være den BILLIGSTE måde at drive mest effekt ud af sit filter, selvom det standard... ellr hvad?
18. okt 2006 21:48  

12

der er bare ikke så mange huller over i den side af køleren til at du kan få frisk luft ind...

se evt dette(skal siges at han ikke køre med det sådan længere:
bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=43570
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
18. okt 2006 21:49  

13

koldere luft fylder mindre og der kommer derved automatisk mere luft ind i cylinderen end hvis det er varm luft
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
18. okt 2006 22:28  

15

der ingen steder du kan komme igennem over i den side.... tjek evt selv...

-Jeg ville have været den vej med det kit jeg har lavet, men kunne godt se det blev meget svært da jeg stod og kiggede på det
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
6. maj 2007 14:59  

16

Hej, nu hvor ebocaj har forladt siden, så lader det til at han har slettet sine gallerier og dermed også vejledningen i hvordan man fjerner resonanskassen! Er der nogen der kan være mig behjælpelig: "Hvordan få man den skide kasse af"? smilie
Hej, kig lige forbi mit galleri!

Se billeder af 18" supertusimo alufælge samt læderkabine der er til salg! :0)
6. maj 2007 20:39  

17

Hej alle! Har fundet ud af det, Motsen var så venlig at hjælpe mig! Jeg takker mange gange for hjælpen Motsen! smilie
Hej, kig lige forbi mit galleri!

Se billeder af 18" supertusimo alufælge samt læderkabine der er til salg! :0)
6. maj 2007 21:27  

18

.. kan man så måske få at vide hvor man kan finde guiden ?
Lef
6. maj 2007 22:59  

19

Tror den er fjernet, men jeg kan fortælle dig, hvordan jeg selv fik at vide man skal gøre!

Du skal bruge en så tynd og lang flad skruetrækker, som muligt!

Luftfilteret består af 4 dele(5 hvis man tæller selve filterenheden med!) Først er der "gummirøret" som fører luften ind i resonanskassen, denne sidder forbundet til første del af filterkassen, via et ovalt rør!, først del af filterkassen sidder så flikket fast på anden del af filterkassen, som er den del der sidder længst inde i motorrummet(i denne sidder luftmængdemåleren også!)

Man skal fjerne gummirøret, herefter tager man skruetrækkeren og føren den ind imellem de to ovale rør der går "ind i hinanden"(det fra resonanskassen går ind i det på filterkassen)! Det ovale rør fra resonanskassen går som sagt ind i det ovale rør på filterkassen, og derinde sidder der nogle klips/kanter, som skal skubbes til side, så man skal bukke dem tilside, samtidig med at man trækker/vrider(lidt) i resonanskassen, dette gøres helt klart lettest mens filteret sidder monteret på bilen, men fjern selvfølgelig skruerne der holder resonanskassen!
Man skal hive TIL og man kan risikere at man knækker en af kanterne, men det har ingen betydning, for resonanskassen holdes som sagt også på plads af skruer, desuden er der 4 kanter/klips, så selv om en enkelt knækker, har det ingen betydning!

Håber det er forståeligt, ved godt at billeder siger mere end 1000 ord, men ord har jeg masser af, og ingen billeder smilie
Hej, kig lige forbi mit galleri!

Se billeder af 18" supertusimo alufælge samt læderkabine der er til salg! :0)
5. nov 2008 04:19  

20

kan ikke helt finde ud af denne guide:O(

Er der nogen der kan forklare mig hvordan og sker der noget ved at gøre det?
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio