logo banner
13. aug 2011 21:09  

3. Gear larmer fortsat!

Hej alle swift ejere. Tilfredse som mindre tilfredse..

Jeg er ejer af af en ny swift 1.2 Glx og har været det siden april. Jeg er i det store hele glad for den men den har siden levering haft nogle problemer.

Det mest irriterende af dem er at den fra har start larmer ved ca 2000 omdrejninger i 3. gear. Der er en resonans lyd hvor stangen vibrerer og larmer temmelig højt. Derudover løber der sprinklervæske ned af bagruden ved acceleration og en el-rude kontakt er blevet udskiftet pga. raslen ved kørsel og når jeg spillede musik.

Gearproblemet er forsøgt lavet 6 gange nu og er blot blevet værrer for hvert forsøg! Ved sidste forsøg er konsollen, kabler, stag og knob blevet udsiftet og jeg troede en stund problemet var løst. Men ak der er stadig larm, dog ganske vist ikke så høj længere. Ganske vist er der ikke tale om et driftsstopproblem men det er sgu irriterende at have smidt 180K+ efter en ny bil behæftet med problemer!

Er der andre der har haft problemet og hvad blev løsningen?

13. aug 2011 21:20  

1

Lyder mærkeligt.. men de må vel bare lave det på garantien? om så det skal tage 100 forsøg?? ..

Det er vel ikke dit problem så længe du har garantien på bilen?

Syntes ikke jeg har oplevet det med sprinklervæsken på min????

Men jeg har kun haft min i 3 uger nu, så har ikke kørt så meget endnu.. at der er nogen ting som er begyndt at irritere mig ..
14. aug 2011 07:57  

2

Hmmmm....
Du har da bestemt ikke fået den hele og fulde "ny-bil-følelsen".
Når en køber en sprit ny bil, skal den være uden fejl og irriterende nykker. Du nævner 3, og ikke nogle af dem ville jeg kunne leve med.
Har de prøvet at reparere gearet 6 gange kan du vel hæve købet, ikke?
Er der ikke noget i købeloven om at hvis en og samme fejl er forsøgt repareret 3 gange, og stadig ikke er ok, så kan en hæve købet?

Personlig ville jeg ikke være tilfreds med en ny bil som drybber bag, og har et problem omkring gear som åbenbart ikke skal være sådan.
14. aug 2011 10:24  

3

Ked af at høre dine irriterende problemer, ville selv være godt knotten.

Har selv en ny Swift fra februar, og jeg oplever samme problem med sprinklervæsken ned ad bagruden. Har du snakket med Suzuki om det? Jeg har nemlig ikke fået taget mig sammen til det endnu.
14. aug 2011 11:12  

4

Min er også fra April og den har kørt over 20.000 km. - den køre bare og sådan skal det osse være med nye biler smilie

Jeg havde et meget lille problem, tågelyset lyste lige ned i jorden, det blev lavet med det samme smilie

I skal ikke finde jer i det, og det er lige meget om det "kun" er lidt sprinklervæske ned ad bagruden eller gearkassen - gå til dem (lav det nu UDEN flere fejl), hvis de ikke vil det, så er det forbrugerombudsmanden og Suzuki DK, sådan nogen kan ikke være autoriseret værksted smilie
[Slettet bruger]
...
14. aug 2011 12:56  

5

Tak for indlæggene!

Nej jeg har bestemt ikke fået den fulde "ny bil følelse"!
Jeg har været i dialog med Suzuki Dk et par gange, og sidst krævede jeg også en omlevering på det grundlag at den på det tidspunkt havde været forsøgt repareret 5 gange, med en fejl de ikke kendte fra andre swifter fra årgangen. Bilen har nu kørt ca 8.000 km.

Der var lavet nogle videooptagelser som var sendt til fabrikken og så måtte jeg bare vente på at de fik svar og evt. kunne udvikle en løsning.
Jeg krævede at de som minimum måtte skifte hele transmissionen. Hertil fik jeg svaret at det var meget dyrt! Det var bilen sgu også! Og jeg svarede at det ikke kunne være rigtigt at jeg skulle køre rundt i en "testbil" til fuld pris mens de fandt på en løsning!

Efterfølgende skiftede forhandleren (Drejers auto i Søborg) så konsollen og nogle kabler, problemet skulle være løst! De og kaldte mig ind for at hente den. Jeg kørte en prøvetur med en mekanikker, mest fordi de ikke mente at kunne påvise sprinklerproblemet. Sprinklerproblemet var svært at påvise da det regnede (men er det endnu!) men 3. gearsproblemet var der i hvert fald fortsat! De beholdte bilen en dag mere og lavede nogle "flere modifikationer". Det undrer mig lidt at gearet dagen forinden var helt stramt som ved en ny bil og dagen efter kørte det meget let!? Og det har fået mig til at frygte at forhandleren, som det blev foreslået på et tidspunkt, har skiftet dele ud med dele fra en udlejningsbil! Det er bare ikke i orden!

Jeg har forsøgt at finde ude af hvor jeg står i forhold til at kræve ophævelse af købet eller omlevering gennem FDM og forbrugerstyrelsen. Suzuki mener at jeg er noget overilet og at problemerne er for små i forhold til dette. Der skal åbenbart være tale om driftstop og bla bla..

Har nogen af derude været ude i en ophævelses/omleveringssituation og hvordan forløb det?

Håber nogen kan hjælpe lidt på frustrationen!

God søndag derude smilie
14. aug 2011 13:44  

6

Et 3 gear på en ny bil der ikke virker som det skal (larmer) = iflg. Suzuki, overilet og små problemer - er de komplet sindssyge??

Jeg havde efter første forsøg på at lave den hvis det ikke lykkes, forlangt en ny gearkasse på Suzukis regning smilie

Fat i en advokat og så giv dem hele turen inkl. betaling for din advokat og en evt. retsag smilie

God Søndag til dig osse smilie
[Slettet bruger]
...
14. aug 2011 17:43  

7

Har du Suzuki forsikring gennem IF?

Der har du jo den dyre intro forsikring det første halve år, som dækker defekter i motor og gearkasse?
14. aug 2011 18:14  

8

Tak for tilbagemeldingerne!

Bilen er forsikret gennem IF, - jeg må lige ha kigget betingelserne igennem igen. Jeg tænker umiddelbart at IF, da gearproblemet har været der fra start, vil henvise til forhandleren. Men måske de kan være behjælpelige med at stille krav videre til forhandler hvis jeg går den vej??

I morgen vil jeg bede forhandler om at få 0-fakturaer på alle reparationsforsøgene med beskrivelse af hvad der præcis er foretaget. Disse er grundlag for al videre behandling iflg FDM mm.. Når de er i hus kontakter jeg suzuki Dk igen!

Har kigget lidt på forbrugerombudsmand, juridisk bistand mm.. Tænker at få et forhåndstilkendegivelse på hvor jeg står i forhold til omlevering mm..

Jeg har tidligere krævet kompensation fra Suzuki, selv hvis de løser problemet. 6 gange har jeg måtte lave aftale om at møde forsinket på arbejde og gå tidligere for at aflevere og hente den hos forhandler, samt aflyste en swiftferie med datteren da jeg ikke gider høre på den larm gennem sydeuropa..

Ville heller ikke være så fedt hvis problemet skulle forværres undervejs og evt. give driftsstop - selv om Suzuki ikke mener det er muligt. De ved jo ikke engang hvad der er skyld i problemet!!

Det er sgu surt at bruge så mange søndage (og mange andre dage!) på at være knotten i stedet for at have pudset på swiften og været køreglad!!

14. aug 2011 19:41  

9

hvad med at prøve og køre til en anden suzuki forhandler og prøve og se om de ikke kan fikse det. der er jo garanti på bilen og du må selv vælge væksted. så prøv et andet værksted
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
15. aug 2011 13:17  

10

Hvornår er bilen købt? for det første halve år med den der Superbil IF forsikring har du altså forsikring på motor og gearkasse.. Det kan du så yderligere vælge efter det halve år igen for ca 1000 kr pr år ekstra.. Men der er også andre ting ved den forsikring som er god, bla. mindre selvrisiko ved nedkørsel af rådyr osv ....

men tag da en snak med IF om det?
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio