logo banner
30. aug 2011 22:01  

Kørestil og km/l i swift 2011

Lige for at få det samlet i en tråd!

Kunne godt tænke mig at høre hvordan jeres kørestil er, og hvad i kan få jeres nye swift 2011 til at køre på en liter benzin?

Sidst jeg tankede var mit snit på 17.5 km/l altså næsten 3 km/l mindre en hvad Suzuki lover?
Det er da meget?

Syntes selv jeg prøvet at køre økonomisk uden for voldsomme acelerationer(STAVES?!!) og som jeg har forstået det, skal man hurtigt i 5 gear, allerede ved 50 km/t.. Det var der så en her på forumet der påstod man ikke skulle?

Bliver lidt forvirret!
Jeg vil gerne køre økonomisk, da pengepungen er tom efter bilkøbet smilie

Så prøv at beskriv jeres kørestil, og hvad jeres snit er på!

Tak!

Mvh
Morten/Ultragris

30. aug 2011 22:27  

1

Nu er det vel ikke alene kørestil som gør det, men også om det bykørsel, landevejskørsel eller motorvejskørsel.
D.v.s at den ene tankfuld ligner sjældent den anden hvis man sammenligner, medmindre man kører de samme ture, f.eks. til og fra arbejde.
Over 5-600 km kører jeg typisk de 85% som landevejskørsel og resten i by eller på motorvej.
Her har jeg typisk et gennemsnit på 18,5 - 19 km/l udregnet ved tankning.
Bilens måler viser efter min mening 1,5 km/l for meget.
Jeg kører meget sjældent ture på under 10 km.
Jeg bruger sjældent stop/start systemet.
Dette forbrug stabiliseredes da bilen havde kørt ca. 5.000 km.
Ved acelleration kører jeg typisk op til 2800 - 3000 omdr.
Jeg mener godt man kan køre 50 km/t i 5. gear, men det skal være rimeligt plan vej. Acc. op til 50 - 60 km/t kan jo godt være frisk, og så kan man lette på speederen og holde de 50 km/t. Under alle omstændigheder må man ikke lade motoren sejtrække.
EU normen på 20,4 km/l laves på rullefelt over 11 km, - man kan diskutere hvad det ligner virkeligheden.
Du kan læse om det her: www.trafikstyrelsen.dk/DA/Groen-Transport/Braendstofforbrug/Maling-af-braendstofforbrug.aspx

Håber ikke dette forvirrer dig mere.. smilie
30. aug 2011 22:41  

2

Super indlæg!
Jeg køre mange ture under 10 km.. til og fra skole (ca 8 km hver vej) og så er det bykørsel det meste af det jo..

Så der ligger skylden måske også lidt smilie
Skal nok lige have ændret lidt på det med gearne, da jeg nok sejtrækker lidt med motoren nogle gange!

Jeg skifter allerede gear ved 2000 omdrejninger ;o..

Men ja, min har heller ikke kørt mere end 1200 km nu, så det vil nok blive bedere med tiden!

latterligt det bliver lavet på rullefelt :S! Der er jo INGEN vindmodstand eller bakker.. Så man kan jo slet ikke gå ud fra det!

men mange tak for indlægget! høre gerne fra flere, hvad deres snit er på den nye swift? smilie
31. aug 2011 09:45  

3

Når din bil kun har kørt 1200 km, tror jeg helt klart at du gør dig unødige bekymringer.
Mit benzinforbrug var også sådan i starten.
Når den ikke har gået længere, er gearskift ved de 2000 omdr. nok heller ikke så tosset, blot du er helt sikker på at motoren hele tiden trækker ubesværet.
31. aug 2011 13:01  

4

Har lige tanket for anden gang har kun kørt 360km ialt, tog 25 liter så det er kun ca.14 km/pr.liter ikke meget, håber at det bliver bedre, det er ren bykørsel på Amager.
31. aug 2011 14:17  

5

Tak for svar Vinge!

Og kunne være lækkert hvis benzin forbruget bliver bedere med tiden!

Hvornår vil du mene at bilen er "kørt" til, og man kan begynde at køre lidt højere omdrejninger?

migselv:

Det var fanmde ikke meget :o ..
Men oka, ren bykørsel! Det sluger også godt...
31. aug 2011 14:27  

6

Jeg køre sjældent over 2500 omdr/min med mindre det er på motorvej og prøver at holde den under 2000 omdr/min. Min sejtrækker under 1400 omdr/min i 5. gear = ca. 45 km/t.
Kørte efter en DDIS igår og prøvede at se hvornår den skiftede gear ift. min benziner. Jeg kunne uden problemer følge med, selvom jeg skiftede til 4. gear, når DDIS"en skiftede til 3. gear. Ikke noget at sige til at tv-programmet "5th gear" testede DDIS til at bruge mere brændstof end en 1,3"er på den samme rute, hvor de kørte i røven af hinanden.
Top Gear testede en gang om en Toyota Prius var mere økonomisk end en BMW M3. Det var den ikke.... På deres racerbane. Prius"en skulle køre så hurtigt den kunne og M3"eren skulle bare følge med. Prius"en kørte 17 miles/gallon, hvor M3"eren kørte 22 smilie. Giver bare en noget at tænke over......
31. aug 2011 20:52  

7

Morten/Ultragris:
Den skulle vel egentlig være tilkørt nu ved 1200 km. Da jeg var ude at køre i dag, kiggede jeg lidt ekstra på omdrejningstælleren, og jeg synes 2000 omdrejninger er en smule lavt i de lave gear. Det vil ikke være nemt at følge med i trafikken.
I dag kørte jeg en tur på 93 km. Heraf var de 8 km decideret bytrafik, resten landevejskørsel på god vej med 80-85 km/t, dog ved passage af småbyer 50-60 km/t.
Bilens måler sætter forbruget på turen til 21,3 km/l. Fratrækkes de 1,5 km/l som jeg mener den fejlviser er vi på 19,8 km/l, hvad jeg synes er pænt.
Havde jeg accellereret en smule roligere, samt punktligt holdt 80 km/t var den gået over de 20.

Migselv: Jeg synes faktisk at 14 km/l ved bykørsel er fuldt acceptabelt. smilie
31. aug 2011 20:57  

8

Hold da op vinge smilie ..

Det er dejligt at høre, at det bliver bedere med tiden!
Jeg bruger min fartpilot rigtig meget også, hvilket burde give et bedere snit også/ flere km/l? Kan godt finde på at køre med den i 60 km/t zoner både for ikke at få fartbøder, men også for at man ikke sidder og køre op og ned på speederen, men silpelhen holder et konstant omdrejningstal?

Men endnu en gang tak vinge!
1. sep 2011 05:54  

9

du begynder at kunne se en ændring når motoren er tilkørt efter omkring 10.000km.
3. sep 2011 09:19  

10

Ultragris skrev:
som jeg har forstået det, skal man hurtigt i 5 gear, allerede ved 50 km/t.. Det var der så en her på forumet der påstod man ikke skulle?

Morten, prøv at læs mit svar #14 igen wwww.suzukiswift.dk/topic/?TopicID=8607 - der er mange ting der spiller ind, så man kan ikke som de bare siger "bare smid den i 5 gear ved 50 km/t" hvis man vil køre mest mulig økonomisk. Det er noget sludder.

Motoren spiller også en rolle, hvor har den sine HK og sit moment.
Jeg har lagt en graf ind wwww.suzukiswift.dk/gallery/?GalleryID=3208

Hvad dæk man har på spiller også en rolle - jo mere friktion, jo mere skal motoren arbejde = større forbrug.
Mit skift fra standard (continental) 185/55R16 til GY EG 205/45R17 har kostede ca. 1,5 km/l.

Ang. fartpiloten, så er den ikke økonomisk at brug - det mest økonomiske er at holde gassen samme sted hele tiden. Lade bilen tabe farten op ad bakkerne (uden at komme for langt ned i rpm. så må man gear ned), og lade den vinde farten ned ad (evt. motorbremse hvis det går for stærkt). Men det kan give fartbøder ned ad samt irriteret bilister bagved når det går op ad.

Når du motorbremser, lukker systemet for brandstoftilførelsen og derved bruger du ikke noget brandstof overhoved.

Som sagt, der er mange ting der spiller ind for hvad der er mest økonomisk.

Ang. sejtræk, så kan man høre det på motoren - motoren har 2 forskellige "brumme" lyde som er interessante at lytte efter - Den ene kender alle når motoren arbejder godt og den presses. Den anden er lidt mørker i det og ikke så høj i det, samt man kan mærke der ikke rigtig sker noget, det er sejtræk. Det koster og det soder.

Hvor sejtrækker den, det kommer an på din højre fod og gearet.

Det er hel vildt svært at forklare på skrift, det ville være noget nemmere IRL.
[Slettet bruger]
...
3. sep 2011 20:34  

11

Hej Kim,

har ændret lidt på kørestilen nu.
og sætter den ikke i 5 gear før jeg er nået den ønskede fart. Fx. når jeg når 60 km/t sætter jeg den i 5 gear, det syntes jeg ikke den sejtrækker. men køre jævnt og fint!

Mht. benzin forbruget, kan jeg godt se at man skal noget mere på landevej for at få det optimale! Har lige kørt 120 km landevej idag på det sidste af tanken her.

AVG startede på 18.2 og er nu på 18.8 efter turen idag.

det er da en pæn stigning, når man tænker på at jeg allerede havde kørt 500 km på den tank ca..
3. sep 2011 23:02  

12

Hvordan er det nu man nulstiller AVG"en? smilie
3. sep 2011 23:38  

13

Bare går om på AVG og så holder du "skifte" knappen inde ind til den nulstilles smilie
3. sep 2011 23:39  

14

Efter at du har trykket dig frem til den, trykker du endnu en gang og holder knappen nede. Så nulstiller den.
3. sep 2011 23:46  

15

Ikke fordi jeg skulle gentage dig, Morten, - vi har vist skrevet samtidig. smilie
3. sep 2011 23:57  

16

Hah vinge ;) .. Det går skam nok..

Har lige været oppe og tanke swiften snittet på AVGen var på 18.8 og det rigtige snit var på ca 17.7 km/l
4. sep 2011 09:15  

17

hvordan skifter man fra L/km til km/L? smilie
Har set en tråd herinde før med lige præcis dette emne men kan ikke finde den tråd igen..
4. sep 2011 10:14  

18

4. sep 2011 10:16  

19

Jesper skrev:
hvordan skifter man fra L/km til km/L? smilie
Har set en tråd herinde før med lige præcis dette emne men kan ikke finde den tråd igen..


l/100km - km/l

Man kunne så f.eks. bruge "søge" feltet for oven på siden her, hvilket jeg lige har gjort for dig, det tog under 5 sek. at finde det (det tog længere tid at skrive indlægget her til dig) smilie wwww.suzukiswift.dk/topic/?TopicID=4595&page=1
[Slettet bruger]
...
4. sep 2011 10:19  

20

Morten: Har også lige tanket på vej hjem fra arbejde her til morgen. Det blev 36,11 l til 693 km, svarende til 19,2 km/l.
I relation til Kims bemærkning om dækbredde forleden, skal jeg lige nævne, at jeg kører på smalle 175 dæk.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio