logo banner
30. jun 2012 14:27  

Aral Ultimate 102 oktan

Hej Swiffere jeg var i dag i tyskland og tankede Aral Ultimate 102.. Da vi kørte der ned kørte vi 17.5 pr liter nulstillede den i bilen da vi kørte hjemme fra. Da vi kørte hjem med fuld pakket bil med gode grænsesager kørte vi 19.8 km literen !! ??? Var oppe og køre 17-19 km literen på motorvejen når det bare gik lige ud og mere når det gik ned af. Har aldrig nogen sinde kørt så meget før når jeg har kørt motor vej og med fuld pakket bil og 2 personer. Er der andre der har prøvet den benzin i Tyskland?

30. jun 2012 14:55  

1

30. jun 2012 15:05  

2

ABC skrev:
Medvind/modvind ;-)
Vi har i mere end en uge haft vind fra syd-vestlig retning ;-)

Jeg ved med min egen er der mere end 2 km/l i forskel ved 120 km/t medvind/modvind ved 6-8 m/s vind ;-)

Tror du ikke det er det du har oplevet?

Det kan sagtens være det er det der gør det synes bare der var både med og mod og side vind begge veje. Men det vil nok vise sig i den næste månedes tid når jeg køre resten af tanken ud på kørsel som jeg plejer smilie
Har bare aldrig oplevet det før selv ikke med med vind. Har trods alt kørt over 12 tusind kilometer i den.
30. jun 2012 15:19  

3

30. jun 2012 16:08  

4

Plejer nu at kunne mærke i bilen hvis der er modvind og man kan da også se det på forbruget på bilens måler. Men ellers lægger jeg kun mærke til sidevind hvis det blæser rigtig meget. Men vi må se når jeg skal ha brugt resten af tanken til hverdags brug smilie
30. jun 2012 17:16  

5

30. jun 2012 20:04  

6

Oktan tallet har jo noget at gøre med, hvor nemt benzinen antænder (jo højere oktan jo senere antænder det) Men vil nu tro at alt over de 95, ikke afsætter energi i modfase med stempelvandringen. Og antændingen sker sandsynligvis som konsekvens af gnisten i tændrøret. Så timeingen er nok heller ikke flyttet betydeligt... Men det kan da godt være, en motor kyndig, kan bevise at det er? smilie

Men en anden konsekvens er jo nok også at ventiler og udstødning, bliver hold renere med eks. VPower osv.
30. jun 2012 23:25  

7

1. jul 2012 12:14  

8

Ok, så blev det jo klarlagt smilie
Et andet teoretisk spørgsmål: Kan tændingen ikke justeres til at opnå samme tændings tidspunkt, som ved brug af højere oktan. Hvis eksempelvis 95 oktan, ikke selvantænder inden de 2-3 grader altså?
Mig bekendt er brænde hastigheden, og energi indholdet det samme, uanset oktan tallet.
1. jul 2012 13:24  

9

2. jul 2012 23:19  

10

Tak for de gode svar.

En anden ting jeg har lagt mærke til er at den larmer mindre og på en anden måde hvis man feks giver den noget gas i frigear eller i 1 gear og går lidt længere op i omdrejninger. Før lød det ikke særlig godt men nu lyder det anderledes mere kontroleret agtig. Hvordan kan det være? Jeg har kørt på Shells 95 benzin i noget tid inden. Kørte ellers kun på V-Power til at starte med men da priserne steg helt vildt købte jeg 95 fra shell i stedet. Så kan ikke lige huske hvordan det lød på V-Power.

Fandt dette link der beskriver det lidt bedre. Omkring hvilke additiver der er i

www.bp.com/retail/iframe.do?categoryId=9036623&contentId=7067749
3. jul 2012 14:49  

11

3. jul 2012 16:35  

12

Jeg mener ikke jeg er gået over max mener bare bilen har en anden lyd hvis man giver den lidt gas når man er i frigear eller køre i 1 gear eks ved 2000-3000 rpm lyder motor lyden anderledes.
Hvis du engang skal til tyskland kan du jo prøve den der benzin og se om det gør noget ved din. Kan også være det bare er noget jeg bilder mig ind smilie
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio