logo banner
25. mar 2013 10:08  

Rensning af bremser - kan det betale sig?

Jeg har kørt over 100.000 km. i min Swift fra 2008. Den skal ny til service Jeg vælger Basis Service. Værkstedet anbefaler, at jeg får efterset, renset og smurt bremserne. Det koster 1.250 kr. plus evt. dele, så det samlet løber op i ca. 1.500 kr.

Jeg sagde, at der ikke var noget galt med bremserne og om det derfor var nødvendigt. De sagde, at det var godt at få dem renset, da salt fra vejen kunne slide på bremserne. Mit spørgsmål er så, om det kan betale sig at betale de 1.500 kr. fremfor bare at vente til de er slidt og få skiftet til nye. Altså er det investeringen værd i længden at få renset bremser?

25. mar 2013 10:39  

1

Jeg havde ikke ofret pengene... Heller ej kørt den til service hos Suzuki efter de 100.000 km smilie
Det er efter min mening alt for mange penge de tager... Alt mit laver vi selv eftersom der ikke længere er garanti på bilen.
25. mar 2013 10:55  

2

Det er vel altid godt nok at få dem renset efter vinterperioden, så man får alt salt og skidt væk fra bremserne, så kan de jo være dine bremser holder længere smilie
25. mar 2013 10:57  

3

BlipBlopDK skrev:
Jeg har kørt over 100.000 km. i min Swift fra 2008. Den skal ny til service Jeg vælger Basis Service. Værkstedet anbefaler, at jeg får efterset, renset og smurt bremserne. Det koster 1.250 kr. plus evt. dele, så det samlet løber op i ca. 1.500 kr.

Jeg sagde, at der ikke var noget galt med bremserne og om det derfor var nødvendigt. De sagde, at det var godt at få dem renset, da salt fra vejen kunne slide på bremserne. Mit spørgsmål er så, om det kan betale sig at betale de 1.500 kr. fremfor bare at vente til de er slidt og få skiftet til nye. Altså er det investeringen værd i længden at få renset bremser?


jeg ville bede dem, om at skifte bremseklodserne, og evt. de 2 forreste bremseskiver, hvis du ikke har fået skiftet bremseklodser endnu, og har kørt 100.000 km så burde du skifte dem, men prøv at høre dem om hvad det så koster, og husk at købe orginale dele, de er ikke så meget dyere en de uorginale dele, og det kan ikke i længden betale sig at købe uorginale dele smilie
MVH forsa
25. mar 2013 11:05  

4

@Michael H: Ja, men hvor meget længere holder de? Og er det så de 1.500 kr. værd? Det kommer jo lidt an på, hvad et nyt sæt bremseklodser / -skiver koster.


25. mar 2013 11:33  

5

@forsa: Jeg har lige haft fat i værkstedet, og de tager ca. 2.300 kr. for at skifte bremseskiver og -klodser foran. Jeg fik skiftet skiver og klodser foran ved 64.000 km. og den har nu kørt ca. 102.000 km., så hvis disse holder lige så længe som de gamle, så skal de jo snart skiftes alligevel, og så er servicen af dem (til 1.500 kr.) måske lidt spildte. Selvom servicen selvfølgelig også går på bremserne bagved.

Når de gamle bremseskiver og -klodser holdt til 64.000 km. skal det dog også med til historien, at jeg i den periode overholdt normale serviceeftersyn af bilen, hvor bremserne er blevet skilt ad, renset og smurt. Dette er så ikke sket siden ved de 64.000 km. Så dem, jeg har i nu, er altså ikke blevet renset eller smurt de sidste to år. Så man kunne tænke, at de faktisk er ved at være nedslidt allerede nu ved 102.000 km. såfremt man antager, at de slides hurtigere, fordi de ikke har været skilt ad, renset og smurt. Og så er der jo lige bagbremserne....
25. mar 2013 11:50  

6

@forsa: Jeg har lige haft fat i værkstedet, og de tager ca. 2.300 kr. for at skifte bremseskiver og -klodser foran. Jeg fik skiftet skiver og klodser foran ved 64.000 km. og den har nu kørt ca. 102.000 km., så hvis disse holder lige så længe som de gamle, så skal de jo snart skiftes alligevel, og så er servicen af dem (til 1.500 kr.) måske lidt spildte. Selvom servicen selvfølgelig også går på bremserne bagved.

Når de gamle bremseskiver og -klodser holdt til 64.000 km. skal det dog også med til historien, at jeg i den periode overholdt normale serviceeftersyn af bilen, hvor bremserne er blevet skilt ad, renset og smurt. Dette er så ikke sket siden ved de 64.000 km. Så dem, jeg har i nu, er altså ikke blevet renset eller smurt de sidste to år. Så man kunne tænke, at de faktisk er ved at være nedslidt allerede nu ved 102.000 km. såfremt man antager, at de slides hurtigere, fordi de ikke har været skilt ad, renset og smurt. Og så er der jo lige bagbremserne....
25. mar 2013 12:55  

7

Men, hvis du selv syntes at den stadig bremser godt, så må du jo selv vurdere om du vil have dem renset/skiftet. smilie
25. mar 2013 17:56  

8

Det med originale reservedele er jeg måske lidt uenig i lige hvad angår bremsedele. Der mener jeg man med fordel kan købe uoriginale i bedre kvalitet end suzuki's skiver.
Selvfølgelig skal man ikke købe det billigste man kan få fra Thansen, men et anerkendt mærke.
Om der er nogen fordel prismæssigt ved jeg ikke - det kommer selvf. også an på hvor man handler reservedele...

Og det med at betale for at få ordnet bremser (eller noget andet) på et autoriseret Suzuki værksted er jeg HELT færdig med!!!
Det er det rene tillids-bingo og jeg gider ikke blive snydt en gang til...
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio