logo banner
16. jan 2007 16:18  

VVT - hvordan virker det?

Måske har emner været behandlet for i dette forum, men jeg forsøger mig alligevel.

Hvordan virker VVT, sådan helt ned i detaljerne - er der nogen der har f.eks. nogle tekniske tegninger eller tilsvarende.

Er det en kontinuert variation i timingen eller er det en diskret omskiftning der sker? og ved hvilken antal omdr? Er det knastakslen (åbnings- og lukke tidspunktet) der varieres på eller er det også ventilløftehøjden der justeres på?

Jeg har fundet beskrivelse og patenter af flere forskellige principper på nettet, men ingen oplysning om hvad Suzuki bruger.

16. jan 2007 19:15  

1

Mener at have læst Suzuki bruger en mekanisk løsning, hvor nogen bruger elektronik til formålet. Uden at vide en pind om hvordan det er skruet sammen så ku jeg forestille mig at der er monteret små vægtklodser der vil svinge ud ved x antal omdrejninger og så forskubbe åbningstiderne på knasten.
16. jan 2007 22:13  

2

på swiften er det et elektrisk/hydralisk system. i grove (meget) er det en magnetventil der styrer olietryk op til knasthjulet der så bliver tvunget den ene eller anden vej. smilie smilie
[Slettet bruger]
steffen55
17. jan 2007 14:41  

3

Jeg takker for svarene. Det er åbenbart ret avanceret at lave VVT.

De patenter jeg fandt på nettet omhandlede også noget med at justere direkte på knastakslen (så vidt jeg kunne forstå) - men helt klart var det nu ikke hvordan.

Jeg tror jeg spørger Suzuki Danmark og skal nok vende tilbage med deres svar.

17. jan 2007 18:52  

4


Camshaft Position Control (VVT Variable Valve Timing) System Description
S4RS0A1401002
System Description
The VVT system is an electronic control system which continuously vary and optimize the intake valve timing in
response to the engine operating condition.
The optimized intake valve timing produce such an air intake with high efficiency that both the higher power generation
and lower fuel consumption can be attained in the whole engine speed range from low to high. In the area of the
average engine load, low emission of nitrogen oxides (NOx) and high fuel efficiency can also be attained by making
the valve opening overlap between the intake and exhaust valves longer.
For the brief of the system operation, the intake valve timing is varied by the cam timing sprocket (1) which varies the
rotational phase between the intake camshaft (3) and sprocket. The rotor (2) in the cam timing sprocket is actuated by
switching or adjusting the hydraulic pressure applied to the chambers for the timing advancing (7) and/or retarding (6).
To switch or adjust the hydraulic pressure appropriately, ECM operates the oil control valve (12) with detecting the
engine speed, intake air value, throttle opening, engine coolant temperature and camshaft position (angle).

fandt dette, kan være det hjælper lidt mere smilie smilie
[Slettet bruger]
steffen55
18. jan 2007 15:33  

5

Ja det er en fin beskrivelse!

Er det fra en patenttekst? Hvilken tegning henviser tallene til?

Jeg har ikke kunne finde din kildetekst "steffen 55".
22. jan 2007 09:42  

6

Jeg har modtaget et meget fyldestgørende teknisk dokument omkring VVT fra Suzuku Danmark.

Er der andre der er interesseret, er I velkommen til at kontakte mig på "privat-mailen".
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio