logo banner
4. sep 2014 14:17  

Overvejer køb - går den i stykker?

Sådan en Swift 1,3? Jeg skal finde en øko/konebil, og så kan man jo ikke undgå at overveje en Swift smilie Men al den snak om gearkasseproblemer skræmmer jo en langt væk. Så hvor ellers end herinde kan man få at vide hvor stort problemet egentlig er? I er jo eksperterne smilie, så spørgsmålet er: er det et generelt problem, eller måske bare 10-20% som ikke kan holde i gearkassen? og er der andre "småting" jeg skal se efter på sådan en? har læst lidt om defekte hjullejer og skæve bagaksler som giver skævslidte dæk. Er det et generelt problem på dem? Jeg er meget varm på en Swift, da den jo ser rasendes godt ud, og iflg. en FDM test skulle 1,3eren kunne køre 17 km/l, hvilket jo er lidt mere end de andre i denne klasse som jeg også kigger på: Mazda2, Hyundai I20, Toyota Yaris. Håber på mange gode svar så jeg snart kan glæde min kone med en ny brugt bil.
P.S. jeg ligger i prislejet op til ca. 50.000 kr. Dem skulle man vel nok kunne få en ordentlig Swift 1,3 med aircon. for.

4. sep 2014 17:46  

1

Det er næsten alle 1,3"er der har problemet, nogen 1,5"er har også problemet! Så spørg heller om den har fået renoveret gearkassen, og gerne helst at de kan fremvise kvittering for den er renoveret. smilie
Så kig efter om bøsningerne i bærarmene, de er svage smilie ellers har jeg ikke hørt om de andre ting du nævner der. smilie
4. sep 2014 18:04  

2

Bærearms bøsningerne er rigtig dårlige. Hvis gearkassen har været renoveret opstår problemet ikke igen. De andre problemer har jeg ikk hørt før
4. sep 2014 18:05  

3

4. sep 2014 22:12  

4

Tak for svar smilie Men hvis nu gearkassen er repareret med nye Suzukilejer kan det vel ske igen, eller er de nye lejer bedre? jeg læste om en som havde fået sin gearkasse lavet, og så gik den i stykker en gang til. Kan man skifte bøsningerne i de bærearme eller hedder det helt nye bærearme.
5. sep 2014 10:01  

5

Hej TARManiAC

Medlemmerne har ganske rigtig beskrevet nogle af de fejl vi har oplevet, men jeg synes ikke det skal afholde dig fra at købe en Swift, jeg ser det som en fordel at du kender problemerne, du ved nu at der er problemer med gearkassen, det kan du bruge til at vurdere om prisen på netop den bil du har fundet er rigtig. prislejet for rep. at gearkassen er mellem 10 og 15 tusinde, og hvis du selv har mod på det, mener jeg at reparationssættet koster lige under 2000,-
Bærearmene går jævnligt, de koster ca. 1500,- for 2 stk, på min skifter jeg dem ca. hvert 4. år, det kan ikke betale sig at skifte bøsninger, de kan købes, men det kræver en presse for at få dem ud og på igen.

Så er der lige en sidste tanke, hvis du kan finde det så gå efter en model bygget i Japan og ikke den Ungarske, jeg har en formodning om at den har færre problemer.
Du kan kende forskel på dem ud fra hvor antennen på taget sidder, Ungarske modeller har den foran, og Japanske har den i bagenden.


Held og lykke.
Hilsen Johnny
Hilsen /Johnny aka wagfun
Formand for SCD
5. sep 2014 12:16  

6

Tak for fint svar Johnny. Ved hvilke km.tal går gearkassen typisk i stykker?
5. sep 2014 13:20  

7

Har en 1.3 japaner fra 2006.
Mine gearkasselejer gik ved ca. 84.000km. Kostede 12.500kr. inkl ny kobling (når nu den alligevel skulle skilles ad).
Har derudover selv skiftet bærearme og stabilisatorstænger. Mener kun bærearmene kostede ca. 250kr pr side i materialer. Tager ca. 1 time hvis hænderne er skruet ordentligt på.
Ellers en OK lille bil, med gode/sjove køreegenskaber
[Slettet bruger]
5. sep 2014 13:30  

8

Det er svært at sige, det kommer efter min mening, an på hvordan bilen bliver kørt, vores røg ved ca. 75k kilometer, men den har også kørt mange korte turer, så det er vel i mellem 70 og 120k kilometer, det er mit hurtige bud.
Hilsen /Johnny aka wagfun
Formand for SCD
8. sep 2014 13:20  

9

Gælder det også for en Swift Sport... altså det med antennen.. eller kommer de alle fra Japan...???
11. sep 2014 10:19  

10

@ Johnny:
Skift af bærearme, kan det klares i garagen på donkraft og et par bukke?
Og kan de nye bærearme blot monteres eller er der noget som skal justeres efterfølgende?
11. sep 2014 10:20  

11

13. sep 2014 08:17  

12

Hej Flemming,
jeg skiftede mine bærearme selv ved hjælp af donkraft og et par bukke. Der bør ikke være behov for sporing bagefter, da bærearmene har samme dimensioner, men det er nok det rigtige at gøre for en sikkerheds skyld.
[Slettet bruger]
13. sep 2014 21:35  

13

jeg har hafy swifti 7 år og ingen problemer haft andet en et forhjuls leje. har lige solgt den og købt en ny. verdens bedste bil til prisen
13. sep 2014 21:36  

14

Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio