Swiften er hel ny, om der er noget specielt man skal være opmærksom på, er der nok ikke nogle der ved endnu.
Swiften har fået ny ramme/konstruktion som er ca. 100 kg. lettere og ca. 10% stærkere - den har fået hofter (set bagfra).
Hvordan de holder prisen, kommer meget an på hvor godt man holder bilen.
Min tidligere bil, Swift GLX (94hk) fra April 2011 fik jeg 80.000,- kr. for hos en Suzuki forhandler i Nov. 2016, altså 5½ år gammel. Den blev sat til salg for 105.000,- kr. og solgt til en i firmaet for 95.000,- kr.
Den Vitara model I har kik på, har en gammel motorkonstruktion (m16a) - selve blokken osv. er fra Liana som kom i 2002. Motoren ligger også i Swift sport (125 og 136 hk) frem til 2016.
Du skal ikke regne med at den Vitara model kører mere end 13-14 km/l selvom Suzuki skriver noget andet.
Hvis jeg skulle vælge en Vitara, ville jeg kun vælge modellen med 1.4 boosterjet motor i som koster 260.000,- kr. - de 2 andre motorer er i min optik simpelthen for gamle og ikke økonomiske nok.
Jeg har en Baleno 1.0 boosterjet (samme motor i Swift) - motoren kom i 2016 og den køre rigtig godt. Min køre også længere km/l end det forskrevet. Min står skrevet til 18,5 km/l i by kørsel men jeg køre +20 km/l. På motorvej låser jeg fartpiloten til 120 km/t (115 km/t på GPS), ved den fart kører den 19-20 km/l.
Der er som I ved en del mere plads i Vitaraen kontra Swiften. Er der plads nok til jer i Swiften, vil jeg forslå at I vælger den og bruger 5.000,- kr. mere på ACC (aktive fartpilot) og RBS (automatisk nødbremse). ACC virker fra 40 km/t til 160 km/t. RBS virker fra 1 km/t til max fart - det er ikke ligesom VW City Breaks som kun virker fra 5 km/t til 30 km/t.
Radaren som ACC og RBS bruger, har de placeret bedre i Swiften end i min og derved elimineret problemet om vinteren med tøsne, sne og is på radaren.
Swift Exclusive aflæser også vognbanestriber, det gør min ikke og det giver nogle problemer i form af at den bremser hvor den ikke burde når man bruger ACC i byen. Det kan man få den til at lade være med ved at træde lidt på speederen. Problemet er der ikke i Swift Exclusive.
Jeg har skrevet lidt om bl.a. ACC og RBS under min Baleno på bilgalleriet hvis det har interesse.
www.bilgalleri.dk/bruger/313639-kimGlem alt om det mild-hybrid system. I forhold til hvad det koster og hvad man får ud af det, kan det slet ikke betale sig i min optik.
MVH Lorte hvide baggrund.. så ton da den baggrund lidt...