logo banner
27. apr 2018 09:35  

Hvad skal jeg vælge??

Hej Swift-folk smilie

Jeg er den lykkelige ejer af en Swift fra 2012 og vil nu gerne have den skiftet ud til den nye model og jeg er lidt varm på 1.0 Boosterjet Action. Den er kvik og kæk og det er jeg vild med. Jeg er knap så vild med de nye udvendige former og så synes jeg interiøret er blevet mere plasikagtig, men det kan jeg lære at leve med.

Mine udfordringer er 2 ting, hvor jeg gerne vil have lidt input fra jer.

1. noget specielt jeg skal være opmærksom på ved mit valg af Swift og hvad er jeres anbefalinger.

2. jeg deler bil med min søn (og det bliver jeg ved med nogle år endnu) og han er fuldstændig brændt varm på en Vitara 1,.6 DOHC Active (som jeg også synes er lækker, men jo også lidt dyrere) Fedt at sidde højt, lækkert interiør og den ser da vildt rå og lækker ud udefra, der er jeg enig med ham.
Et af hans argumenter for at vælge Vitaraen er at han mener den er nemmere at sælge igen og at den også holder værdien bedre. Har han ret?

Mor er i et dilemma, så jeg håber I kan komme med lidt gode råd smilie

På forhånd tak.

27. apr 2018 18:43  

1

Swiften er hel ny, om der er noget specielt man skal være opmærksom på, er der nok ikke nogle der ved endnu.
Swiften har fået ny ramme/konstruktion som er ca. 100 kg. lettere og ca. 10% stærkere - den har fået hofter (set bagfra).

Hvordan de holder prisen, kommer meget an på hvor godt man holder bilen.
Min tidligere bil, Swift GLX (94hk) fra April 2011 fik jeg 80.000,- kr. for hos en Suzuki forhandler i Nov. 2016, altså 5½ år gammel. Den blev sat til salg for 105.000,- kr. og solgt til en i firmaet for 95.000,- kr.

Den Vitara model I har kik på, har en gammel motorkonstruktion (m16a) - selve blokken osv. er fra Liana som kom i 2002. Motoren ligger også i Swift sport (125 og 136 hk) frem til 2016.
Du skal ikke regne med at den Vitara model kører mere end 13-14 km/l selvom Suzuki skriver noget andet.
Hvis jeg skulle vælge en Vitara, ville jeg kun vælge modellen med 1.4 boosterjet motor i som koster 260.000,- kr. - de 2 andre motorer er i min optik simpelthen for gamle og ikke økonomiske nok.

Jeg har en Baleno 1.0 boosterjet (samme motor i Swift) - motoren kom i 2016 og den køre rigtig godt. Min køre også længere km/l end det forskrevet. Min står skrevet til 18,5 km/l i by kørsel men jeg køre +20 km/l. På motorvej låser jeg fartpiloten til 120 km/t (115 km/t på GPS), ved den fart kører den 19-20 km/l.

Der er som I ved en del mere plads i Vitaraen kontra Swiften. Er der plads nok til jer i Swiften, vil jeg forslå at I vælger den og bruger 5.000,- kr. mere på ACC (aktive fartpilot) og RBS (automatisk nødbremse). ACC virker fra 40 km/t til 160 km/t. RBS virker fra 1 km/t til max fart - det er ikke ligesom VW City Breaks som kun virker fra 5 km/t til 30 km/t.

Radaren som ACC og RBS bruger, har de placeret bedre i Swiften end i min og derved elimineret problemet om vinteren med tøsne, sne og is på radaren.

Swift Exclusive aflæser også vognbanestriber, det gør min ikke og det giver nogle problemer i form af at den bremser hvor den ikke burde når man bruger ACC i byen. Det kan man få den til at lade være med ved at træde lidt på speederen. Problemet er der ikke i Swift Exclusive.
Jeg har skrevet lidt om bl.a. ACC og RBS under min Baleno på bilgalleriet hvis det har interesse.
www.bilgalleri.dk/bruger/313639-kim

Glem alt om det mild-hybrid system. I forhold til hvad det koster og hvad man får ud af det, kan det slet ikke betale sig i min optik.
MVH                                                                                                 Lorte hvide baggrund.. så ton da den baggrund lidt...
28. apr 2018 13:07  

2

Vitara"en skal man vente med at købe til den har fået det facelift der er på vej(skulle komme i efteråret)
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio