logo banner
2. jul 2007 22:11  

swiften kan køre 240 km/t som standard ???

hej.

jeg har lavet nogle (mange) målinger ved forskellige omdrejninger og noteret hastigheder og alt muligt, ud af alt det har jeg så lavet en graf i et exelark over alle swiftens gear, den viser hvor hurtigt swiften kan gå i gearne, man skal nok ikke prøve de højeste omdrejninger for sjovt.

men mine bergeninger på 5. gear viser at hvis 5 gear når begrænseren på 6500 omdr/min så kan swiften køre 240 km/t som standard, altså min bil som er så godt som standard, og også kun er en lille 1.3... det da lidt mere end suzuki siger...

men tjek grafen her:

Forum billede



ville gerne sende jer mit regneark med mine målinger af fart/omdr. så kan i prøve på jeres swift og se om i rammer ca. samme tal som mig... smilie

2. jul 2007 22:17  

1

2. jul 2007 22:19  

2

Tror desværre ikke at bilens fart kan forklares med en linær funktion, tror nærmere du skal have fat i en parabel - uden at gøre mig for klog på området.. smilie

Vil specielt mene at din beregning op 240 stiller nogle spørgsmål, så vil da gerne bede om at få arket tilsendt for at se dit grundlag for lige den beregning. smilie

Smider dig lige en PB - og endelig ikke tag mit indlæg som et surt opstød, syns det er fedt nogle prøver at lege lidt med teorien og sådan! smilie
2. jul 2007 22:22  

3

ville gerne have kritik, så kan arket forbedres og få en mere præcis beregning,,

men de målinger jeg har lavet passe lige på linien, så er sikker på de skal være liniere,

men har ikke lavet det på biler før, så kom med foreslag..
2. jul 2007 22:28  

4

Problemet er at motoren ikke har krafter til at få den op i begrænseren i 5.gear
Husk mellem gas!
[Slettet bruger]
Twister
2. jul 2007 22:30  

5

Twister skrev:
Problemet er at motoren ikke har krafter til at få den op i begrænseren i 5.gear


det har den sku nok ikke,, måske hvis man køre den max ud i 4. og så skifter til 5. ned af en bakke.. hehe smilie
2. jul 2007 22:52  

7

jeg kan få min 1.3ér op på 150-160 i 4.gear men dne kommer ikke højere end 170 i 5.gear. selv efter flere KM ( 5+ )
Husk mellem gas!
[Slettet bruger]
Twister
2. jul 2007 22:58  

8

hvis nogen har lyst til at prøve at lave en måling af deres bil ville jeg gerne lave diragrammet til jer, hvis i ikke er skarpe til exel selv.

i skal bare skrive hastigheden ned ved de forskellige omdrejninger i de forskellige gear, de vigtigste er 5. gear, ligesom jeg har gjort med tallene, så kan i sende tallene til mig. jo flere målinger i laver jo mere præcis kan diagrammet blive.
3. jul 2007 01:24  

9

240 lyder lidt ude i hampen... Min kunne kun lige snige sig over 200 og det var over et langt lige stykke vej...
3. jul 2007 08:14  

10

Den eneste swift der kommer i nærheden af den hastighed er en lettere tunet sport.

men korrekt gearingen er høj nok til at nå hastigheden, men vindmodstand og mangel på hk gør at det er umuligt at nå derop...
Med venlig hilsen / Best regards
Thomas Andersen
Forum billede
___________________________________________________
Projekt CarPC 15% DONE
3. jul 2007 08:41  

11

I frit fald sku den vel nok ku nå derop.... Eller... derned, men altså op i fart... smilie smilie
In Tha Hizzle 4 Shizzle My Nizzle!
3. jul 2007 10:45  

12

170km/t - så er der ikke mere i den lille..
Eller rettere så har jeg ikke tålmodighed til , at vente længere.
Det tager jo sindsyg lang tid- inden den kommer op på de 170 km/t..

Men eany way- skørt , at ligge og køre så stærkt.. smilie


Daniel - er du graf liderlig smilie smilie smilie hi hi
[Slettet bruger]
LeneD
3. jul 2007 11:14  

13

Grafen er helt korrekt.

Hastigheden i de forskellige gear er lineær med omdrejningerne.
Der hvor problemet kommer ind er at vindmodstanden IKKE er lineær med hastigheden, men stiger med kvadratet på hastighedsforøgelsen.
Det vil sige at hvis du dobler hastigheden firdobler du vindmodstanden.
Hvis vi siger at vindmodstanden er ”1” ved 15 km/h er den ”4” ved 30 km/h, ”16” ved 60 km/h, ”64” ved 120 km/h og ”256” ved 240 km/h.

Du vil derfor opnå en topfart der hvor effektkurven for motoren krydser effektkurven for vindmodstanden.

Hvis du skal lave det rigtigt lækkert, skal du altså lave en kurve over motoreffekten, ud fra omdrejningstal, og sammenholde den med den fine kurve over gearingsforhold du allerede har lavet.
Denne nye effektkurve kan du så holde op imod en kurve over vindmodstanden, som du kan lave ud fra Cv-talet for bilen og dens frontareal.

Der hvor disse to kurver krydser vil du finde bilens topfart.
(motoreffekten skal selvfølgeligt være målt på forhjulet, så du må have en effektkurve fra en der har haft swiften på en målestand…)

Alt dette regner jeg selvfølgelig med at du har lavet inden frokost så jeg kigger lige ind og verificerer dine data når jeg kommer tilbage fra kantinen.
smilie smilie smilie smilie
Midnatsluskeren

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
_ Mario Andretti _
3. jul 2007 11:43  

14

Gearing i 5. gear er lavet med økonomi som udgangspunkt ikke tophastighed. Hvis man fik en lidt lavere gearing i 5. ville tophastigheden nok blive lidt højere, men benzin økonomien vil blive meget dårligere. Min MC f.eks. trækker 265 i 5. gear, men skifter jeg til 6. falder hastigheden, da motoren ikke har heste nok til det høje gear. smilie
3. jul 2007 15:42  

15

vi prøvede at lade den rende ud i 5 gear på rullefelt og der fik vi den over 240km/t.... kan ikke hvor meget, men i hvert fald mere end speedo kunne vise smilie
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
3. jul 2007 18:55  

16

Ja min render max. 180 ud ad lige vej, uden hverken firspand eller Flintstone fødder....Men for at være seriøs, så er det hele teoretisk, jeg tror ganske enkelt ikke på at der kan hives nok kræfter ud af hverken 1,3 eller 1,5´eren (måske som det er sagt tidligere, en modificeret sport)....!
Hej, kig lige forbi mit galleri!

Se billeder af 18" supertusimo alufælge samt læderkabine der er til salg! :0)
3. jul 2007 21:28  

17

midnatsluskeren skrev:
Grafen er helt korrekt.

Hastigheden i de forskellige gear er lineær med omdrejningerne.
Der hvor problemet kommer ind er at vindmodstanden IKKE er lineær med hastigheden, men stiger med kvadratet på hastighedsforøgelsen.
Det vil sige at hvis du dobler hastigheden firdobler du vindmodstanden.
Hvis vi siger at vindmodstanden er ”1” ved 15 km/h er den ”4” ved 30 km/h, ”16” ved 60 km/h, ”64” ved 120 km/h og ”256” ved 240 km/h.

Du vil derfor opnå en topfart der hvor effektkurven for motoren krydser effektkurven for vindmodstanden.

Hvis du skal lave det rigtigt lækkert, skal du altså lave en kurve over motoreffekten, ud fra omdrejningstal, og sammenholde den med den fine kurve over gearingsforhold du allerede har lavet.
Denne nye effektkurve kan du så holde op imod en kurve over vindmodstanden, som du kan lave ud fra Cv-talet for bilen og dens frontareal.

Der hvor disse to kurver krydser vil du finde bilens topfart.
(motoreffekten skal selvfølgeligt være målt på forhjulet, så du må have en effektkurve fra en der har haft swiften på en målestand…)

Alt dette regner jeg selvfølgelig med at du har lavet inden frokost så jeg kigger lige ind og verificerer dine data når jeg kommer tilbage fra kantinen.
smilie smilie smilie smilie


hmm... bliver lidt mere advanceret nu, tror jeg ikke jeg lige på stående fod ville kunne lave og beregne det, men ville da kunne finde ud af det hvis det var, men du lyder til at have styr på det, måske kan du lave den? min er kun en graf over gearingen og hvad den kan komme op på.

det kunne bare være sjovt med en beregnet/teoretisk topfart, alle ved jo at suzukis tal ikke helt holder 100%, både med heste og topfarten,
4. jul 2007 15:36  

18

dAnIeL skrev:hmm... bliver lidt mere advanceret nu, tror jeg ikke jeg lige på stående fod ville kunne lave og beregne det, men ville da kunne finde ud af det hvis det var, men du lyder til at have styr på det, måske kan du lave den? min er kun en graf over gearingen og hvad den kan komme op på.

det kunne bare være sjovt med en beregnet/teoretisk topfart, alle ved jo at suzukis tal ikke helt holder 100%, både med heste og topfarten,


Ja, jeg kunne sagtens lave det, men det lugter sgu lidt for meget af arbejde. smilie
(lige for tiden har jeg rigeligt i at passe hus, have, børn, kone, biler, gokart og arbejde så der bliver ikke tid til at sidde og fedte med excel-ark)

Hvis nu ånden skulle komme over dig, og du rammer en beregning du skal have hjælp til så bare råb op.
Midnatsluskeren

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
_ Mario Andretti _
4. jul 2007 16:30  

19

ha ha måske med en v6 motor eller noget den kan ikk køre 240 min 1,5 køre lige under 200 og så er der ikk mere tilbage så nej drop det
swift 1.5 skørter sænkning 1-2 pipe xenon 8000k
akuma 17 black snart turbo
5. jul 2007 20:49  

20

hej min sport når 225 .. også kan den ik mer.. smil..
smilie
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio