Normalt bruger en ca 110nm ved tilspænding af alu-fælge.
Stårfælge tåler lidt mere.
Men sund fornuft. Og brug helst ikke møtrikpistol med slag ved den sidste tilspændig av alufælge. Det kan give meget besvær at få løs.
Set gerne hjulene til med møtrikpistol på lidt lavere tryk, sådan at en kan gå efter og spænde til for håndkraft.
Har lige skiftet fra sommer til vinterhjul på vores 5 firmabiler. Og for at sige det sådan. Om 3 af dem var punkteret, ville de aldrig fået hjule af med det verktøj der var i bilen. Åbenbart er sommerhjulene monteret med møtrikpistol, slag og for meget tryk. For selv om jeg stod på den ene side af hjulkrydsverktøjet og hoppet med mine 100kg, var de ikke til at få løs. Først når jeg fik et langt rør ind på værktøjet kunne jeg løsne dem.
En anden smart ting når en skifter hjul er at komme lidt kobberpasta på bolte/møtrikker. Det forhindrer at de ruster fuldstændig til i løbet af vinteren.
Lige ens, brug en stålbørste og børste let af den fladen af fælgen der vender ind mod festet på bilen. Og børste også væk rust på fæstet mod bilen.
På en af firmabilene var hjulet rustet så fast at selv med alle bolte ude, var hjulet ikke til at få løs. Blev nødt til at slå med en meget stor træblok utallige gange inden hjulet gav slip.