Kender godt problemet fra andre biler.
Selvfølgelig kan koblingen være slidt, selvom 14000km ikke indikerer det.
Derudover er der følgende muligheder, som næsten alle er svære at gøre noget ved;
1) Koblingsvæske (bremsevæske) fra slavecylinderen drypper ud på koblingen, kun ganske små mængder kræves for at du kan mærke det. Løses ved at skifte slavecylinderen ude på gearkassen.
2) Der kommer rust på svinghjulet fordi det er lavet af jern der jo som bekendt ruster i fugtigt vejr. Træd koblingen ned et par gange efter start, og rusten skulle være slebet væk. Ellers forsvinder rusten ved første eller anden gearskift.
3) Fjedrene der er indbygget i koblingspladen, og som skulle forhindre rusken ved igangsætning, er enten slidte eller konstrueret svagt i forhold til det klima bilen kører i. Monter bedre koblingsplade af anerkendt mærke.
4) Motor- og gearkasse ophæng er slidte, evt gået fra i vulkaniseringen. Skift ophæng.
Hvis problemet forsvinder hurtigt efter start, kan det være du bare skal vænne dig til at file lidt på koblingen umiddelbart efter start.
Derudover vil slør i transmissionslinien, helt fra kobling, gennem gearkasse og diff, ud til drivakslerne og hjulophæng bevirke rusken. Og (feks) rusten på svinghjulet er dråben der får bægeret til at ruske mere end ophængene kan dæmpe. Så tjek lige om der (feks) er slør i trækakslernes CV led.
Iøvrigt er koblingen jo en sliddel, på linie med bremsebelægninger, så derfor kan det være at den ikke er dækket af garanti, udover 6 måneder. Derfor trækker værkstedet dig rundt ved næsen, indtil det er for sent.