Og til KenZ.
Nej, jeg ved så åbenbart intet om motorer og luftfiltre.... har kun arbejdet 3 år ved Peugeot Motorsport og omkring DTC...
Så jeg må jo hellere trække mig fra denne tråd om luftfiltre og deres evne til at filtrere maksimalt, da jeg jo åbenabart intet ved om det i følge dig
Jeg kan sige så meget at Simota IKKE bliver brugt i de kredse jeg kommer. Der er det Grennfilter, HKS, K&N, Pipercross eller Sparco filtre...Og der snakker vi altså ikke små "swiffere" men biler med HK fra 250 og op til 1000-1200 HK
men nu var det nu om de billige Simota "bling bling" filtre fra "så kører det ned ad bakke for dig" T-hansen til hvad? små 2-300 kroner som jeg snakkede om. Ikke cupindsugnings systemer og lign.
men når vi snakker ÅBNE filtre til dagligt brug, så ER et filter med en tynd oliefilm absolut at foretrække, da vi jo ikke altid på kører på plankegulve af egetræ
Det skal jo ikke pløres ind i olie, men kun have en klæbrig overflade, som holder de små skadelige partikler ude af dyser og lign.
Men hvad ved en tidligere motorsportsmand som mig dog om det?
men det er skam ikke meningen med dette indlæg, at jeg skal hæve mig over massen, og prøve at fremstå som et geni på dette område. Men bare for at videregive lidt viden til dem som måske gerne vil drage nytte af det, og spares for evt bekymringer i fremtiden.
Det står da folk ganske frit for om de vil læse og lytte, eller ej.
Det er jo det forummet er til. der er helt sikkert en masse jeg IKKE ved om biler..... og faktisk mange endda.. men motorer er IKKE en af dem.
Men for dem der gerne vil vide lige netop lidt om "myten" omkring luftmassemålere og sonder, så er der da også mulighed for det her.
her er det sakset fra DOT engineering´s hjemmeside, da det er nemmere, end at skulle skrive en lang afhandling om lige dette emne. (inegn grund til at opfinde den dybe tallerken 2 gange jo
)
"Der er en ting der bør tænde den røde lampe hos enhver billist og det er når der bliver sagt olie på luftmasse måleren.... En lille smule viden om denne "mystiske" sensor kan spare mange penge og ærgelser.
Hvis en forhandler eller mekaniker hævder at olien fra et K&N Filter skulle have forårsaget at en luftmasse måler fejler så er det ikke sandt.
K&N har undersøgt, testet og investeret mange timer i K&N Filtrenes brug sammen med luftmasse målere, inclusive eventuel over oliering, og fundet at luftmasse målere ikke vil tage skade ved normal brug af K&N Luftfiltre.
Et faktum er at olien går ikke af K&N Filtrene.
Hvis en mekanikker eller forhandler påstår at et K&N filter er årsag til en eventuel fejl på en luftmasse måler, så kræver det beviser.
K&N har testet luftmasse målere og har fundet at disse ofte bliver skiftet uden grund. Vi må konstatere at billister fra tid til anden bliver fortalt at aflæsningerne fra luftmasse måleren viser at den er vædet med olie fra K&N Filteret, det er ikke sandt, vi kan kun opfrodre dem til at de spørger om de må se disse "koder" der siger at det er K&N filteret der får måleren til at fejle eller også at de får en "second opinion".
I en periode hvor der er solgt over 5 millioner K&N filter elementer, er 52 luftmasse målere blevet undersøgt på et uafhænigt laboratorium, og ikke en eneste af disse har vist sig at have fejlet pga olie fra K&N filtrene.
Faktisk så viste det sig at 28 sensore fungerede perfekt, så 28 billister har altså uretmæssigt betalt for udskiftning af en del der intet fejlede.
De andre 24 viste sig ikke at fejle noget der kunne relateres til K&N filtret. Derimod var der spor af den silicone masse der bilver brugt inden i luftmasse målerens elektronikdel, hvilket jo faktisk betyder at måleren har forurenet sig selv. Der var også spor af motorolie fra krumtaphus udluftningen på flere af målerne.
Ikke alle forhandlere har udstyr til at teste disse målere med. Hvis man går så langt som til at diagnosticer noget så må man også have så man kan vise om det fejler eller ej. Det de har er hvad vi kalder en "Plug and Play" procedure. Det er hvor de gennemgår en test prucedure og udlæser nogle koder og udfra disse og måske lidt gætværk resonere sig frem til at det er måleren der fejler.
Kunden får så en regning for en komponent der aldrig har været en fejl på.
Der er ikke silicone i K&N filter olie og tests har vist at luftmasse målere virker ok også efter at have været dybbet i K&N olie.
K&N ønsker at stoppe den mythe der er omkring luftmasse måleres problemer og deres påståede relation til brugen af K&N luftfiltre
Den gennemsnitlige kunde har ikke indsigten til at kunne dømme i hvad der er rigtigt og forkert, men det håber vi at kunne give dem med denne meddelse."Over and out
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V