logo banner
14. jan 2008 01:57  

rensning af simonta filter

skal rens min simonta luftfilter. har set manual fra thansens hjemside. men skal man bruge en trykluftpistol til at blæse filter rent? har nemlig ikke lige saadan en liggende, og er der andre alternativ metode at gør det på? og hvor nødvendigt er det at rens filter?

14. jan 2008 10:15  

1

Prøv med en støvsuger med et smaldt mundstykke smilie
smilie Venter forventningsfuldt på foråret smilie
15. jan 2008 20:08  

2

Du kan købe et rensekit hos mr. Hansen smilie
2. jan 2009 22:27  

3

hvor tit skal man rense det Simota ??? Synes bilen trækker længere nede fra i omdr. efter jeg har fået åbnet luftfilter på . Kan det være rigtigt ???
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
3. jan 2009 00:28  

4

Personligt ville jeg aldrig vælge de billige filtre som feks Simota og lign. de filterer ikke lige så godt som feks K&N, Sparco eller greenfilters.

Men rens filteret i rensevæske og oliér det igen. Rens det efter behov (afhænger af omgivelserne man kører i)

Og ja, du får mere moment i de lavere omdrejninger med et større luftflow.
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
3. jan 2009 09:34  

5

er det 10000km elller 15000 km ??? Simota filter skal da ikke ha olie efter hvad jeg har læst mig til ?????????
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
3. jan 2009 10:58  

6

Mener Simona hedder 5000 km, men mit har da kørt noget længere nu, uden problemer
3. jan 2009 12:04  

7

Hvis det er sådan et åbent Simota luftfilter, som THansen vist nok sælger til 798,- DKK, så mener jeg bestemt heller ikke lige netop dét filter, skal have noget olie.. smilie
3. jan 2009 13:42  

8

og til PTBN.
Du ved åbenbart ikke rart meget om luftfiltere. Simota er mindst ligeså godt som K&N osv.... de er faktisk meget mere udbredt i motorsporten i østen end K&N og de andre filtere.
"Men rens filteret i rensevæske og oliér det igen" og NEJ det gør man så IKKE!!!! -jo hvis man da er totalt ligeglad med den skide luftmassemåler, så gør man.

-Man renser bare filteret med det rensekit fra T-Svansen, og udlad at bruge det medfølgende olie (der følger to dåser med, en med noget rensevæske og en med noget olie)

og lige tilsidst, så renser jeg mit filter én gang om året og det er i starten af sommeren og jeg køre ca 40.000 km hver år.
.
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
3. jan 2009 16:22  

9

ok tak for svaret KenZ Jeg vil rense det hver 10000km og undlade og putte olie på. Så rensekittet kostede 149.- hos Thansen smilie
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
4. jan 2009 00:51  

10

Og til KenZ.

Nej, jeg ved så åbenbart intet om motorer og luftfiltre.... har kun arbejdet 3 år ved Peugeot Motorsport og omkring DTC...
Så jeg må jo hellere trække mig fra denne tråd om luftfiltre og deres evne til at filtrere maksimalt, da jeg jo åbenabart intet ved om det i følge dig smilie Jeg kan sige så meget at Simota IKKE bliver brugt i de kredse jeg kommer. Der er det Grennfilter, HKS, K&N, Pipercross eller Sparco filtre...Og der snakker vi altså ikke små "swiffere" men biler med HK fra 250 og op til 1000-1200 HK smilie

men nu var det nu om de billige Simota "bling bling" filtre fra "så kører det ned ad bakke for dig" T-hansen til hvad? små 2-300 kroner som jeg snakkede om. Ikke cupindsugnings systemer og lign.

men når vi snakker ÅBNE filtre til dagligt brug, så ER et filter med en tynd oliefilm absolut at foretrække, da vi jo ikke altid på kører på plankegulve af egetræ smilie
Det skal jo ikke pløres ind i olie, men kun have en klæbrig overflade, som holder de små skadelige partikler ude af dyser og lign.

Men hvad ved en tidligere motorsportsmand som mig dog om det? smilie
men det er skam ikke meningen med dette indlæg, at jeg skal hæve mig over massen, og prøve at fremstå som et geni på dette område. Men bare for at videregive lidt viden til dem som måske gerne vil drage nytte af det, og spares for evt bekymringer i fremtiden.
Det står da folk ganske frit for om de vil læse og lytte, eller ej.
Det er jo det forummet er til. der er helt sikkert en masse jeg IKKE ved om biler..... og faktisk mange endda.. men motorer er IKKE en af dem.

Men for dem der gerne vil vide lige netop lidt om "myten" omkring luftmassemålere og sonder, så er der da også mulighed for det her.

her er det sakset fra DOT engineering´s hjemmeside, da det er nemmere, end at skulle skrive en lang afhandling om lige dette emne. (inegn grund til at opfinde den dybe tallerken 2 gange jo smilie)

"Der er en ting der bør tænde den røde lampe hos enhver billist og det er når der bliver sagt olie på luftmasse måleren.... En lille smule viden om denne "mystiske" sensor kan spare mange penge og ærgelser.



Hvis en forhandler eller mekaniker hævder at olien fra et K&N Filter skulle have forårsaget at en luftmasse måler fejler så er det ikke sandt.
K&N har undersøgt, testet og investeret mange timer i K&N Filtrenes brug sammen med luftmasse målere, inclusive eventuel over oliering, og fundet at luftmasse målere ikke vil tage skade ved normal brug af K&N Luftfiltre.



Et faktum er at olien går ikke af K&N Filtrene.
Hvis en mekanikker eller forhandler påstår at et K&N filter er årsag til en eventuel fejl på en luftmasse måler, så kræver det beviser.



K&N har testet luftmasse målere og har fundet at disse ofte bliver skiftet uden grund. Vi må konstatere at billister fra tid til anden bliver fortalt at aflæsningerne fra luftmasse måleren viser at den er vædet med olie fra K&N Filteret, det er ikke sandt, vi kan kun opfrodre dem til at de spørger om de må se disse "koder" der siger at det er K&N filteret der får måleren til at fejle eller også at de får en "second opinion".



I en periode hvor der er solgt over 5 millioner K&N filter elementer, er 52 luftmasse målere blevet undersøgt på et uafhænigt laboratorium, og ikke en eneste af disse har vist sig at have fejlet pga olie fra K&N filtrene.
Faktisk så viste det sig at 28 sensore fungerede perfekt, så 28 billister har altså uretmæssigt betalt for udskiftning af en del der intet fejlede.
De andre 24 viste sig ikke at fejle noget der kunne relateres til K&N filtret. Derimod var der spor af den silicone masse der bilver brugt inden i luftmasse målerens elektronikdel, hvilket jo faktisk betyder at måleren har forurenet sig selv. Der var også spor af motorolie fra krumtaphus udluftningen på flere af målerne.



Ikke alle forhandlere har udstyr til at teste disse målere med. Hvis man går så langt som til at diagnosticer noget så må man også have så man kan vise om det fejler eller ej. Det de har er hvad vi kalder en "Plug and Play" procedure. Det er hvor de gennemgår en test prucedure og udlæser nogle koder og udfra disse og måske lidt gætværk resonere sig frem til at det er måleren der fejler.
Kunden får så en regning for en komponent der aldrig har været en fejl på.


Der er ikke silicone i K&N filter olie og tests har vist at luftmasse målere virker ok også efter at have været dybbet i K&N olie.



K&N ønsker at stoppe den mythe der er omkring luftmasse måleres problemer og deres påståede relation til brugen af K&N luftfiltre
Den gennemsnitlige kunde har ikke indsigten til at kunne dømme i hvad der er rigtigt og forkert, men det håber vi at kunne give dem med denne meddelse."



Over and out smilie
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
4. jan 2009 14:44  

11

Tak for det lange svar. Tror jeg vil give mit filter et tyndt lag af det olie der følger med i rensekitet til mit Simoto filter. Der er vel også en grund til det er med i Rensesættet. smilie
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
4. jan 2009 14:49  

12


Rengøringsvejledning af Simota luftfilterwww.thansen.dk/technicalinfo.asp?c=2351880062&n=1225864743&pn=-1939992436
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio