Opfølgning som lovet, dertil også lidt godnat læsning
Lidt facts om problemer vedrørende Hvide diode-positionslys.
Først engang skal det lige nævnes at det er langt fra alle biler der døjer med disse problemer. Sagen er den at de fleste biler producerer noget "støjspænding" og i visse tilfælde er det er så slemt at dioderne brænder og det er generelt de hvide dioder som er sarte, men i enkelte tilfælde også Blå dioder.
Problemet ligger egentlig i at hvide dioder ikke kan klare svingende spændinger / statisk elektrisitet, og det er desværre ens hos alle diode-fabrikkerne. Hvis man monterede et hvidt LED-positionssæt i en bil, men aldrig brugte nogen form for strøm så ville de holde næsten evigt. Men så snart man begynder at lade på batteriet, tænde og slukke for motoren, blinke med fjernlys, bremselys osv., så sker der ting og sager i spændingen. Vi har lavet et par scop-målinger hvor man kan se der er opstår heftige spikes med forskellige frekvenser og det er derfor svært at lave en løsning som passer til alle.
Efter hvad vi kan se så er det lidt blandet med hvilke biler der er problemer med, vi har bla. 2 ens skoda'er, hvor den ene springer dem hurtigt og den anden kører med samme opsætning uden problemer. Det samme gælder at nogen bruger dem til både parkeringlys og nummerpladelys, og det er kun dem i forlygterne der springer. ??
Så tænker man jo straks, jamen så er det jo sikkert varmen fra forlygterne, men heller ikke denne teori holder stik, for mange af vores "test-piloter" kører som regel kun parkeringslys og tågelygter. Så sansynligvis holder pærene i nummerpladelyset længere, pga den længere afstand om til bagenden, så de spikes der nu opstår, lige som bliver glattet ud i ledningerne undervejs. Ja det lyder også mærkeligt i mine ører, men der er ikke andre muligheder.
Det er heller ikke for høj ladespænding fra bilen der ødelægger dioderne, for alle de positionssæt vi har lavet kan klare 16Volt
Prototyperne med 10mm dioderne har en driftstrøm på 80~100mA, men vi har droslet dem ned, så de kun kører med ca. 60mA v. 15 volt.
Dvs. den teoretisk kun kører med 2/3 kraft, for at have lidt ekstra buffer. Men med denne opsætning brændte dioderne af på de "slemme" biler inden for ½~2 måneder Derfor har vi i den nyeste prototype bygget 2 kondensatorer samt en Zenerdiode på printet.
Kan nævne at vi nok har brugt omkring 30.000,- på udvikling og test af nye typer Hvid - positionslys. Vi har købt assistance hos fagfolk der til dagligt arbejder med udvikling af mobil- og fly-elektronik, men ingen har rigtig kunne give os den rigtige kombination på løsningen.
Det er sådan set ingen ben i at producere et støjfilter/strømforsyning til at placere mellem bilen og forlygten, men det er de færreste som er interesseret i at klippe det hele fra hinanden ude i motorrummet, og prisen for sådan en løsning er også forholdsvis dyr, da der skal en til hver lygte. Vi har den målsætning at det skal være en "plug n play" løsning, hvor kunderne bare skal bytte pæren ud med en færdig diodepære. Så vi har kun en beskeden plads på et print der måler 8 x 15mm. Set i bakspejlet skulle vi måske ikke have brugt så mange kræfter på det, men opgaven virker jo ganske simpel. Det har dog vist sig at det ikke er så nemt endda, og som stædig jyde, giver man jo heller ikke op mere nu når vi har lagt så meget arbejde i det.. En kedelig trøst er at mange af dem som producerer forlygter med Hvide LED-angeleyes og Hvide LED-markeringslygter har nøjagtig det samme problem, så det er "desværre" ikke kun os som ikke er dygtige nok.
Med venlig hilsen
René Høvinghof Johannesen
Astina.dk - Make your car different!