logo banner
25. okt 2009 09:15  

olie på aut. gearkasse

Er der nogle der ved hvor man gør det?

Jeg har kigget som en gal efter et sted i motoren hvor man skal fylde det på, og jeg kan bare ikke finde det. Og hvor måler man om der er nok på?

Hilsen
Dennis

25. okt 2009 10:19  

1

Der er en oliepind i aut gearkassen, ligesom den på motoren.
Den trækker man op og aflæser oliestanden, ligesom på motoren.
Der er dog den forskel, at aut gearets oliestand aflæses med gennemvarm motor, og med motoren kørende, og vælgeren i "P".

Der efterfyldes i det samme rør/hul som målerpinden sidder i.

Pas på med at overfylde eller køre med for lav oliestand. Det påvirker skiftet meget om der bare er en kvart liter for meget eller for lidt. (Afstanden fra "min" til "max" mærket er en kvart liter)

Husk hvis du skifter olien på gearet skal du også skifte filteret. Det sidder inden i gearkassen, så du skal skrue bunden ud for at komme ind til filtret. (og rens så lige bunddækslet og magneterne indeni for metalslam)
Og brug nu den rigtige olie til at efterfylde med. Ved filterskift/olieskift får du langt fra alt olien ud, kun omkring 1-2 liter af ialt 5-6 liter. Resten sidder i converteren, og lader sig ikke sådan skifte.
Så hvis olien er meget beskidt eller lugter brændt, kan det være nødvendigt at skifte olie 4-5 gange over en uges tid for at få udskiftet næsten det hele.
Olien skal være pæn rød og må ikke lugte brændt. Desuden skal den være "fedtet".
(Ja al olie er vel fedtet, men gammel aut gear olie bliver altså mindre fedtet med tiden, modsat gamle onkler og tanter der altid bliver mere fedtet med tiden smilie)
25. okt 2009 21:08  

2

Hold nu op... En Swift er AMT gearkasse... Automatisk Manuel Transmission... Der er almindelig gearolie på, og påfyldning og aftapningspropper på selve gearkassen...
Rep. af biler - sker hver eneste dag
25. okt 2009 21:09  

3

Der er også kobling på sådan en AMT... Dvs det har ikke noget med automatgear at gøre, der sidder kun en styreenhed til gearskiftet...
Rep. af biler - sker hver eneste dag
26. okt 2009 10:36  

4

ja men jeg har endda haft en der har arbejdet med aut, gearkasser(men han kendte ikke til det automatisk gearskift som der er på swiften) i mange år til at se efter den måle pind og hul, og vi kan bare ikke finde det.
Nu er jeg ikke totalt tabt bag i en vogn, men kan I sådan nogen lunde fortælle ca hvor jeg skal kigge, så ala.........30 cm til højre og 20 cm under for batteri eller noget.
26. okt 2009 17:25  

5

På min swift er der altså rigtig god gammeldags automatgear, med vælger stang i gulvet der skal i "D" for at køre, og der er ingen koblingspedal.

Målepinden sidder mellem gearkasse og torpedopladen, og har et gult håndtag så man ikke overser den.

Men måske findes der flere forskellige modeller..... automatisk manuel transmission, hvordan kan den være automatisk hvis den er manuel, det er vel enten eller ?
Er det det som VW kalder DSG gear ?
26. okt 2009 18:53  

6

5 -Du har også en SF model, i stedet for en RS som der er tale om her... Den gamle model fås kun med alm automatgear. Den nye model fås kun med AMT, som på ingen måde kan sammenlignes med DSG... Dsg er med dobbeltkobling. - Men det er en længere historie at gå i detaljer med det...

1...Påfyldningen til gearkassen sidder ca 10 cm over den venstre trækaksel, og den kan du ikke se oppefra... Proppen er rund, og med 4-kantet indvendigt...
Rep. af biler - sker hver eneste dag
27. okt 2009 09:57  

7

ok takker suzukihansen........jeg må ned og ligge så smilie

27. okt 2009 10:10  

8

et tillægs spørgsmål.

Jeg har standard dæk på min swift (185x60x15)

Nu har jeg fået nogle nye helårsdæk men de er 165x70x13, men bolt hullerne er de samme (10 cm i mellem) kan jeg så godt smide dem på her til vinter?
28. okt 2009 18:55  

9

denniso skrev:
et tillægs spørgsmål.

Jeg har standard dæk på min swift (185x60x15)

Nu har jeg fået nogle nye helårsdæk men de er 165x70x13, men bolt hullerne er de samme (10 cm i mellem) kan jeg så godt smide dem på her til vinter?


Umiddelbart tror jeg ikke at fælgene kan være der for kalibrene. Og så afhænger det også af rulleomkredsen, men den kan jeg ikke lige regne ud i hovedet ;)
28. okt 2009 19:20  

10

Selv tak... Og jeg er enig med DB, jeg tror bestemt ikke de fælge kan være der... Det ser da dumt nok ud på en GL'er der kører med 14" stål, det ligner jo mariekiks smilie

Og så er det falsk tryghed at køre "helårsdæk" i vintertid... Det kan altså ikke sammenlignes med vinterdæk...
Rep. af biler - sker hver eneste dag
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio