Skal du have lav profil, skal du have større fælge.
En 15" fælg vil typisk have profil 60 (i forhold til 185)
En 17" fælg vil have 40 profil til et 205 dæk.
En 18" fælg vil have 35 profil i forhold til 215 dæk.
Klik på billedet af den sorte swift under "latest images".
Der er en bil med (i mine øjne) for lav profil.
Der er simpelthen så lidt gummi at det, (igen i mine øjne), bliver grimt.
Her følger 2 billder. Et std dæk, og et 205/35
Forklaringen på profil.
Et dæks dimensioner hedder typisk:
R15 185/60
R15 betyder 15 tommers fælg
185 betyder dækkets bredde 185mm
60 betyder 60% profil. Det vil si, højden fra fælgkant til dækkets top. (Dækvæggen)
60% af 185mm giver dig en dækvæg på 111mm
Med en 17" fælg vil typisk dæk til Swift være
R17 205/40
Altså 17 fælg, 205mm bredt dæk og profilen er 40% af bredden.
40% af 205 er en dækvæg på 82mm
Hvis vi så køber et 205/35 dæk, bliver profilen 35% af 205.
Altså en dækvæg på 71-72mm
Så profilen må sees i sammenhæng med dækkets bredde.
Hvis vi tager et std hjul på 15" fælg bredde 185,, med lav profil, altså lille dækvæg. Så ender vi op med et alt for lille hjul på bilen.
Det er totalt grimt. Og speedometeret viser 100km/t selv om bilen faktisk kun kører meget langsommere
Om vi tager et 17" dæk og en stor profil, til eksempel 205 bredde og 55 profil, får vi et alt for stort hjul. Dækvæggen bliver 112-113 mm, altså lige så høj på std fælg 15 185/60, men på en 17" fælg.
Hjule vil have svært med at passe på bilen, og når speedometeret viser 80km/t kører du langt stærkere, og forstår ikke hvorfor du får så mange bøder.
Swiften har en std diameter på sit hjul.
Med en lille fælg, 14", skal man have høj profil for at ramme rigtig diameter.
Med en stor fælg, 18", skal man have lav profil for at ramme rigtig diameter.
Profilen hænger altså sammen med bredden på dækket. Et meget bredt med 35 profil, vil have samme dækhøjde som et smalt dæk med 60 profil.
For- og bagdeler.
En høj profil afdæmper mod sten og ujævn asfalt. Giver dig en ekstra fjedring.
En høj profil kan virke sløv i styretøjet.
En meget lav profil vil resultere i at du kan mærke små sten langs asfalten. Dækket har en meget meget lille fjedringsegenskab.
En lav profil vil give dig øget styrerespons, og mere aggresiv styring på bilen.
Hvad bruger de professionelle så?
Hvis du kikker på en F1 bil, kan vi vel være enige om at lavprofil ikke hører hjemme der.
Kikker du på en Rally bil for asfalt, har den rimelig lav profil, men inden rimelighedens grænser.
Rally bil for sne, højt og smalt dæk.
Kikker du på 50cent, Brian-bling-bling, eller gadens sejeste dreng, så er det lav lav lav profil.
(Fordi lav profil giver mere plads til større fælg.)