Og husk. Så kallede "helårsdæk" findes ikke.
For intet dæk kan tilfredsstille såvel sommer som vinter på samme dæk.
Der er forskel i mønster, og ikke mindst gummiblanding.
Gummien har forskellige egenskaber efter om der er koldt eller varmt i vejret.
Sommerdæk er tilpasset veje der holder mere end 8-10 grader.
Vinterdæk er tilpasset de kolde veje. Med et helårsdæk går en på kompromis begge veje.
Vær også klar over at et vinterdæk bliver hurtigere slidt i varmt vejr end koldt.
Så et helårsdæk bliver hurtigere slidt end et sommerdæk i sommersæsonene.
Vi kan stille det sådan her op:
Sommerdæk bremser bedst om sommeren.
Vinterdæk bremser bedst om vinteren.
Helårsdæk ligger imellem.
Altså ikke bedst på hværken sommer eller vinterføre.
Så hvis argumemtet kun er for at slippe for en lille times dækskift. Så koster det en del i trafiksikkerhed.