logo banner
18. jan 2012 22:02  

Ny kobling - efter 90.000 km.

Hejsa

Jeg har haft min Swift siden 2006 og nu er der problemer med koblingen. Kan det virkelig passe den allerede skal skiftes - når jeg 'kun' har købt 90.000 km? Kan i anbefale et godt sted at få den skiftet og hvad skal det ca. koste? Jeg bor i københavn.
Problemet med koblingen er at den hopper nemt når den er kold, og trækker ikke særlig godt. Den fik også en bemærkning til 90.000 km service tjek...
Tak for jeres svar smilie hilsen Louise
Sølvgrå, 1.5, 5 dørs, alu-gearknop, lædermanchet, aircon, læderrat, alu-fælge, tågelygter, motor/kabine varmer, bakke-sensor, varme i sæderne.

18. jan 2012 23:17  

1

Kender 2 der har fået skiftet koblinging inden 30.000km. Det har noget og gøre med ens køremønstre.. Den andet kan jeg ikke hjælpe med..
18. jan 2012 23:46  

2

KP84 - Hvad mener du med kørsels mønster??
Model 1,2S Eco+
Farve Ablaze Red Pearl
Årgang 2011
19. jan 2012 12:11  

3

Hvordan man køre..
Om man er en af dem der filer på koblingen, når man skifter gear.
Om man motorbremser.
Eller man køre råddet..
Det er alt sammen noget der går udover koblingen.
Det har så også noget og gøre med kvaliteten af koblingen, men de 2 jeg kender der har fået skiftet kobling, har været p.g.a den måde de har kørt på
19. jan 2012 15:21  

4

et det meget "usundt" for koblingen at motorbremse?
19. jan 2012 15:41  

5

Det var også nyt for mig.
Jeg var ikke klar over at motorbremse slider på koplingen.
19. jan 2012 16:27  

6

I skal ikke holde mig op, på det med motorbremsningen.
Men ved fra min egen, at har jeg motorbremset meget, f.eks. når jeg har kørt med trailer medd godt læs på, kan der komme en lugt ag brændt kobling.
Det er nok mig der motorbremser forkert.
19. jan 2012 17:23  

7

Tvivler på at det er pga. motorbremsning der lugter. Når der er koblet ud, så er der fuld kontakt mellem motor og kobling, og så slides der ikke på koblingen.. Det er ihvertfald en røver, hvis der er nogen der har fortalt dig andet.. ;)

Der er jo ikke direkte motorbremse i bilen, det er nærmere det der hedder en decelleration altså modsat accelleration, og det er ikke noget der slider på koblingen, skal ikke lige kunne sige, hvorfor din lugter grumt når du har kørt med trailer, men tror det er fra når den har skulle trække og du har skiftet gear, så kan du nok ikke rigtig undgå at den vil slide lidt ekstra ordinært på koblingen, og det er ikke unormalt at man først lugter det når man sænker farten.. ;)
Model 1,2S Eco+
Farve Ablaze Red Pearl
Årgang 2011
19. jan 2012 17:51  

8

Det skal nok passe. smilie
19. jan 2012 18:28  

9

Jeg har også lært det samme som Korreborg. Når en decellererer så er koplingen helt i kontakt, og der kommer ikke slid på den.
Kopling slides når den slurer. Altså i det en kopler den ind eller ud.
19. jan 2012 21:35  

10

Er det derved ikke også dårligt for koblingen da man ofte gearne ned under moterbremsning?
19. jan 2012 22:28  

11

hvis man motorbremser ved at undlade at koble helt ud, så kan der vel opstå noget friktion i koblingen.

Men hvis du "matcher" omdrejningerne nogenlunde med farten, og kobler ud, og så ellers lader pumpe effekten i motoren bremse bilen. Så kan jeg heller ikke se at der skulle opstå ekstra slitage.
Det var dog på et tidspunkt omtalt på ingeniørens hjemmeside, hvorvidt kraftig motorbremsning kunne overbelaste krumtap og ventiler osv. Så, hvis du bremser med stor omdrejningsdifferense, så er det måske en god nok ide at koble langsomt ud. For på den måde at drive motoren op i omdrejninger lidt langsommere.

Det er nok meget værre for koblingen, at holde for rødt op ad bakke, og lade den glide/file på koblingen.... ses da af og til, når man holder ved siden af en der ikke kan finde ud af at sætte igang fra bremsen ;-)
20. jan 2012 00:23  

12

micma18 skrev:Det er nok meget værre for koblingen, at holde for rødt op ad bakke, og lade den glide/file på koblingen.... ses da af og til, når man holder ved siden af en der ikke kan finde ud af at sætte igang fra bremsen ;-)

Det ser jeg meget tit mange gør.
Og noget andet mange gør er at bræmse lidt laaaaaaaangt ned ad bakken eller mod en rundkørsel. Så tænker jeg bare, her bruges der virkelig bremsebelæg og skiver. Selv klarer jeg da samme bakke eller mod rundkørsel uden at skulle bremse mere nogle få sekunder.
27. feb 2012 16:10  

13

2r skrev:
micma18 skrev:Det er nok meget værre for koblingen, at holde for rødt op ad bakke, og lade den glide/file på koblingen.... ses da af og til, når man holder ved siden af en der ikke kan finde ud af at sætte igang fra bremsen ;-)

Det ser jeg meget tit mange gør.
Og noget andet mange gør er at bræmse lidt laaaaaaaangt ned ad bakken eller mod en rundkørsel. Så tænker jeg bare, her bruges der virkelig bremsebelæg og skiver. Selv klarer jeg da samme bakke eller mod rundkørsel uden at skulle bremse mere nogle få sekunder.


Tja du kunne også bruge håndbremsen hvis det virkelig er en stejl bakke - alt andet burde man som minimum kunne klare med bremsen smilie Ang. ned af bakke osv, der kunne man lade den kører i gearet(selvfølgelig det rigtige gear) og derved bremse den. Men det tyder jo på du så laver hårde opbremsning hvis du kun bremser få sekunder ? Eller også triller du nærmest bare hehe smilie
At eje en swift kan ikke forklares med ord ;)
27. feb 2012 18:54  

14

Nej, jeg er nok lidt for god til at planlægge min kørsel. Og at trille igennem en rundkørsel i 20-30 km/t i en Swift bliver simpelthen for kedeligt.
27. feb 2012 21:32  

15

Hehe ja ja det er så en anden side af sagen smilie
At eje en swift kan ikke forklares med ord ;)
29. feb 2012 22:38  

16

Af ren interesse, hvad koster en udskiftning af kobling egentlig... inkl. timer.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio