Det som er vigtigt at man har helt på det rene er, at en Suzuki Swift er og bli'r en budget-bil hvor man får hvad man betaler for. Man får så til gengæld også en del for pengene, synes jeg. Men en Toyota er det jo ikke. Men lige mht. Colt'en, kan jeg da fortælle, at "Cash" modellen er udkommet næsten som deres direkte modspil til Swift'en. Den nye Colt blev kåret som årets bil 2005, men alligevel solgte de ikke særligt mange. Så kom Swift'en og solgte en røvfuld, og så måtte Mitsubishi finde på noget i en fart. Ikke fordi det har hjulpet det store, for de sælger stadig ikke særligt mange Colt'er!
Ja, den har ESP som standard... men hvad har den egentlig ellers, som en Swift ikke har?
Hvis du prøver at kigge på Mitsubishis hjemmeside, kan du sammenligne en Colt Cash 1,1 med en Swift GL-A. Iflg. den sammenligning, har Colt'en ESP, regnsensor, sædevarme, 16" alufælge, CD m. MP3 og læder på rat og gearknop til samme pris.
Du skal dog IKKE, og jeg gentager, I-K-K-E blive forblændet af at Colt'en har regnsensor. Det er KUN tyskerne, der kan lave regnsensorer, der virker ordentligt!
MEN! Nu ved jeg jo ikke om du har kigget på 3 eller 5-dørs, men hvis du køber en Swift 1,3 5-dørs, hedder den GL-J idag, og den har CD m. MP3 og læderrat som standard. Desuden har den elruder bagi. Og så har den jo selvfølgelig lige 92 HK (og sikkert lidt til) samt køreegenskaber, du IKKE finder i andre biler i den prisklasse. Priserne på hhv. en Colt og en Swift 5-dørs er stort set ens, så længe vi snakker om Colt'ens mindste motor. Skal du have lige så mange HK i en Colt, som du får i en Swift, koster det 10.000,- mere, selvom du får lidt mere udstyr i en Colt. Men det du får oveni kan du sikkert alligevel forhandle dig til.
Da vi selv skulle købe bil, prøvede en af vores meget gode venner, som var Mitsubishi-sælger, at få os til at købe en Colt. Han kunne endda tilbyde en BETRAGTELIG rabat. Vi købte alligevel en Swift.
Dette lyder måske som en salgstale, men var bare mest for at sammenligne Colt'en og Swiften RETFÆRDIGT! Du skal selvfølgelig købe den bil, du har mest tillid til, og jeg kan da godt forstå at man kan blive nervøs over alle de ting, vi snakker om herinde, men det er jo altså immervæk sådan, at vi mest snakker om de dårlige ting. De gode ting er der jo ingen grund til at diskutere. Vi er mange, som har kørt 10.000-vis af problemfrie kilometer i vores Swift'er, forskellen er nok bare, at vi gør det med et smil på læben. Spørg en ejer af f.eks. en Colt, Getz, Kalos eller Yaris, om den også kører fedt - de fleste ved sikkert ikke, hvad du mener.